< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/10/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: داروي جامع امام رضا-طب المعصومين

 

عرض شد که درمانهاي مختلفي را با داروي جامع امام رضا ميشود درمان کرد. بين 100 تا 200 بيماري درمان ميشود.

ترکيب داروي جامع امام رضا را هم بيان کرديم.

عرض شد که برخي از موارد هشتگانه سمي است که کتابي معرفي کرديم از دکتر ميرحيدر جهت مطالعه بيشتر.

عاقر قرحاء را توضيح داديم اما حالا درباره فرفيون و خربق سفيد.

 

خربق سفيد

به زبان عربي خربق الابيض، به زبان فرانسوي وِراتِر سفيد و به زبان انگليسي اِليبُر بِرَنک است. گياهي از خانواده سير، علفي، چند ساله، برگهاي آن شبيه برگ بارهنگ. پهن و سبز و گلهاي آن به رنگ سفيد مايل به سبز است. ساقه زيرزميني گياه که کاربرد دارويي دارد به رنگ خاکستري و مغز آن سفيد است. اين گياه بومي اروپاي مرکزي است که در ايران به طور خودرو ديده نشده است و معمولا قطعاتي از ساقه زيرزميني آن را از کشور سوئيس و ساير کشورهاي اروپايي به بازار داروي گياهي ايران وارد ميکنند.

از نظر ترکيبات شيميايي در اعضاي زيرزميني، 6 تا آلکالوئيدها هست يعني 6 تا ضد سرطان است. بنام هاي وراترين، ژرمرين، پروتووراتين، جرووين، روبي جروين و پزودوجروين به همراه يک کلوکوزيد تلخ بنام وراتين و مقداري قند و اسيدهاي آلي و رزين گياهي.

اين آلکالوئيدها خاصيت کاهش فشار خون دارند ضمن اينکه ضد سرطان هم هستند.

از نظر خواص دارويي و کاربرد در کشور کره در استعمال خارجي از خربق سفيد بعنوان حشره کش استفاده ميشود.

در کشور چين از ساقه زيرزميني آن بعنوان داوري قي آور، مسهل، عطسه آور استفاده ميشود و جواشانده گياه و ساقه زيرزميني بعنوان داروي ضد تب نوبه مالاريا مصرف ميشود.

از ساقه زيرزميني در شراب براي کمک به بهبود آثار ضربه ناشي از عوامل مکانيکي در پوست و اعضاي بدن استفاده ميشود. زيرا شرابخوار، مست و لايعقل است و گاهي اينطرف و آنطرف مي افتد.

از مخلوط کردن گرد ساقه زيرزميني خشک آن با شراب براي کمک به درمان ناراحتي هاي پوست نظير جرب و برص و لکه هاي سفيد يا روشن پوست استفاده ميشود.

اين براي آدمهاي شراب خوار و پلشت است و الا براي مؤمنين اين را تجويز نميکنيم.

 

توجه شود که آلکالوئيد وراترين موجود در اين گياه خربق سفيد تا حدودي ساير آلکالوئيدها همه اش سمي است. مصرف اين گياه بايد با احيتاط کامل انجام شود و زير نظر پزشک متخصص باشد.

 

يکي ديگر از داروهاي سمي در متن روايات شيعه اينگونه است که ابرفيون اما در کتب سنتي هيچکدام اين را ندارد همه فرفيون دارد.

لذا در طب سنتي و اسلامي فرفيون را همان ابرفيون گرفته اند که اين هم سمي است.

سؤال: از کجا بفهميم گياه سمي است؟

جواب: ذره اي مزه کنيد ميفهمي که تند زننده است يا تلخ است.

 

براي تحقيق بيشتر در واژه خربق در سي دي جامع الاحاديث 47 بار آمده است. يا فرفيون 27 بار آمده.

به فارسي به ابرفيون گويند فرفيون و در کتب طب سنتي فربيون گويند. و اوفربيون نيز گويند. اگر کسي بدون توجه بخورد خودش را کشته است.

اسم ديگرش لبن السوداء است زيرا شيرابه اش که در مجاورت هوا خشک شود رنگش مايل به سياه است.

نام گياهان مولد فرفيون به طور کلي به زبان فرانسه اوفورِب است که به زبان انگليسي «اوفور بيا» است.

برخي ايراني ها که در کتابهاشان اوفربيون آورده اند معجوني از انگليسي و فرانسه آورده اند.

اين گياهان از خانواده اوفربياسيس اند. داراي گونه هي مختلفي هستند که در اين کتاب در صفحات 182 تا 184 سه گونه اش را تذکر ميدهيم:

گونه اول: اين گياه يکساله است. شيرابه سفيد آن در اطراف تهران بنام فرفيون، در خاران بلوچستان ميگويند گورباگوند. و در مکران ميگويند سُهربلوک. اين گياه با برگهاي تخم مرغي و و دندانه هاي اره اي و دم برگ کوتاه و گلها يي به رنگ زرد و بومي براي کشور هندوستان است و در کشور ايران عملا در تمام مناطق ايران ميرويد. در کشور حبشه، سودان، مصر، مناطق مديترانه انتشار دارد. در اثر شکاف به ساقه يا شکستن ساقه شيرابه سفيدي خارج ميشود که همان فرفيون است.

گياهي است سمي و بيشتر در بوستان ها و باغها ميرويد و خودرو است.

از نظر ترکيبات شيميايي در گياه مواد ساپونين و اوفوربين و بوتي ريک اسيد مشخص شده است.

از نظر خواص دارويي در چين مرسوم است که گياه را با گوشت ميپزند و سوپ درست ميکنند و ميخورند.در چين تهيه و سرو خوراکي هاي سمي مد است.

و براي تصفيه خون اشخاصي که زياد بدنشان جوش دارد تجويز ميکنند(آنها تجويز ميکنند نه ما).

در استعمال خارجي از جوشانده گياه بعنوان مايع شستشو براي رفع خارش و فروکش کردن جوش و کورک استفاده ميشود.

ما سرکه طبيعي سيب را بعنوان ضد خارش تجويز ميکنيم و از روغن ها روغن کوشنه يا روغن قُصط را توصيه ميکنيم.

از برگها و سرشاخه هاي جوان گياه فرفيون بعنوان تب بر، کرم کش، ضد انگل استفاده ميشود.

در هندوستان از ريشه گياه و تخم فرفيون بعنوان داروي ضد کرم روده استفاده ميشود.

نيز تخم گياه فرفيون را با تخم فلفل تفت ميدهند و بعنوان ضد انگل و ضد وبا تجويز ميشود.

از روغن تخم گياه فرفيون بعوان مسهل استفاده ميشود. شيرابه گياه براي درمان تاول روي تاول ميمالند. توجه شود گونه اول گياه فرفيون گياهي سمي است و بايد زير نظر پزشک تجويز شود.

 

گونه دوم: گونه اي که در نصير آباد بلوجستان است که بهش گويند خِيري(بدون تشديد). گياهي است يکساله که در سرتاسر هندوستان و مناطق کوهپايه اي کشمير موجود است.

از نظر ترکيبات شيميايي در اين گونه دوم اسانس يافت ميشود. در برگهاي و ساقه هاي گياه ماده 4 و 7 و 5 مثل 4و 7و 5 تري هاي دروکسي فلاون يا هفت گلوکوزيت يافت ميشود.

از نظر خواص و کاربرد دارويي‌اي، نوع دوم در سرتاسر چين تا فليپين و در هندوستان مصرف ميشود.

در کشور تايوان از اين فرفيون نوع دوم بعنوان قابض، مدر و ملين بکار ميرود.

در هندوستان و چين دارويي مسهل و ضد کرم روده است.

در کشور مالايا جوشانده گياه را براي رفع ناراحتي هاي پشت و کمر ميخورند. و از ضماد آن براي رفع ناراحتي پوست و موارد جابجايي استخوان و از جا در رفتگي روي پوست ميمالند.

در کشور اندونزي و فليپين له شده فرفيون نوع دوم را روي التهاب و جراحت مي اندازند. و جوشانده گياه در موارد اسهال و اسهال خوني و بيرون افتادن رکتون (پرولاپسوس مقعدي) و ناراحتي هاي پشت و کمر تجويز ميکنند.

(براي درمان پرولاپسوس مقعدي جوشانده پوست سفيد پسته را سرد کند و 20 دقيقه در آن بنشيند.و نيز پوست ميوه انار را بجوشاند و 20 دقيقه در آن بنشيند)

 

گونه سوم: گونه سوم فرفيون نام محلي اش در جنوب ايران به نام درخت بيدار است. اين گياه درختچه کوچک و کم برگي است. کپسول ميوه اي آن به رنگ قهوه اي تيره است. دانه هاي آن تخم مرغي و براق است. اين درخت بومي قاره آفريقاست و در کشور هندوستان و ايران نيز ميرويد. در ايرن در منطقه چابهار و منطقه نيک شهر ميرويد. و جنوبي ها بعنوان پرچين از آن استفاده ميکنند.

از نظر ترکيبات شيميايي شيرابه درخت حاوي موارد ايزواوفرول و تاراک ساترول و تيروکالول ميباشد.

در گزارش بررسي شده ديگري آمده است که در گياه فرفيون گونه سوم ماده اوفور بو مشخص شده است که از شيرابه آن ايزواوفرول جدا شده است و شيرابه خشک آن داراي کتون اوفورون است که خيلي بوي بدي دارد.

(مکيدن سمق درخت آلو براي دفع سنگ و شن کليه مفيد است. روزي اندازه يک نخود)

اگر گياه سمي باشد سمقش هم سمي است مثل عسل بلادر که از گل بلادر يا از شيرابه مغز بلادر است که سمي و کشنده است.

ممکن است کسي تازه از حمام آمده است ولي احساس ميکند هنور بدنش بوي بد ميدهد. اين غده مترشحه چربي در بدن به همراه اش که دفع ميشود مواد زائد مي آيد سطح پوست به همراه عرق و .. بعد ماده اي در سطح پوست قرار ميگيرد بنام کتون که اين باعث بدبويي ميشود. کساني که غذاي مانده زياد بخورند يا دائما يبوست دارند يا مسکرات زياد بخورند اينها مبتلا ميشوند به بدبويي دائمي سطح پوست.

کساني که بيماري هاي متابوليک ميگيرند مثل قند خون فشار خون و... يا عرق ريزش زياد دارند يا استحمام نميکنند اينها هم اينطور ميشوند.

 

از نظر خواص و کاربرد دارويي اين فرفيون گونه سوم اش خيلي سمي است اگر چه بهش بيدار بگويند. مصرف گياه و فرآورده هاي دارويي آن بايد با نهايت احتياط و تجويز زير نظر پزشک متخصص گياهان دارويي و متخصص داروشناس باشد تا هم خودش حين ترکيب آسيبي نبيند و هم آسيب رسان نباشد.

در کشور اندونزي از شاخه ها و پوست درختچه بيدار ضمادي درست ميکنند و براي شکستگي استخوان بکار ميبرند. در کشو ر مالايا از ريشه و ساقه هاي درخت بعنوان ضماد روي زخم بيني مي اندازند. و نيز روي دانه بواسير و ورم ها و قسمتهاي دردناک ميگذارند و از عصاره گياه بعنوان آنتي بيوتيک بر ضد جرم هاي استافيلو کوکوس استفاده ميکنند.

در کشور هندوستان از شيرابه گياه بعنوان قرمز کننده پوست و براي رفع زيگيل و در موارد روماتيست و دردهاي اعصاب و دندان و گوش به کار ميبرند. براي درمان سرفه و آسم نيز مصرف ميشود.

توجه شود تمام گونه هاي سه گانه گياه فرفيون و فرآورده هاي دارويي آنها بطور سنتي که تهيه ميشود سمي هستند. خاصيت سوزندگي و تحريکي پوست و دستگاه گوارش دارند.

مصرف فراورده هاي دارويي آن بايد با احتياط انجام شود و قطعا با تجويز و زير نظر پزشک متخصص گياهي انجام شود

 

استاد ضيائي:

در نوشته هاي فوق دو نکته قابل توجه وجود داشت. يکي بحث وبا و ديگري بحث آنتي بيوتيک.

 

توضيحات: سالانه در کشور آمريکا 14 ميليون تن آنتي بيوتيک در غذاي حيوانات ميريزيند که مردم ميخورند.(گوشت اين حيوانات) آنتي بيوتيک هاي شيميايي عالم اصلي ايجاد ابرميکرب هاي مضر مقاوم است. و باعث شيوع ابرميکربهاي مقاوم مضر ميشود. و باعث دزد کردن شهروند جهاني مرموز موذي ميشود.

بخاطر اينکه مسافرتها راحت شده است.وقتي آنتي بيوتيک ميخورد باکتري هاي مضر زياد ميشود و اين فرد اين طرف و آنطرف زياد ميرود و اين منتقل ميشود.

در يک انسان نرمال 100 تريليون باکتري در بدنش است که بسياري از آن مضرند و تعداديشان هم مفيد است . در طي 20 سال گذشته بواسطه مصرف آنتي بيوتيک شيميايي در خوراک دامها در جاي جاي دنيا باعث شده است که باکتري ها که يک نوع ميکروب هستند به نوع ابرميکروبهاي مضر مقاوم باشند که با آنتي بيوتيک هاي قوي قبلي از بين نميروند و ما بايد آنتي بيوتيک جديد درست کنيم و باز اينها مقاومتر ميشوند و باز ضريب شهروند جهاني مرموز مؤذي بيشتر ميشود.

اين است هديه غرب و شرق.

در اين 20 سال اخير ميکروبهاي مضر و مقاوم بصورت ابر ميکروب در خاک و در آزمايشگاه هاي شيميايي پيدا شده اند که خود باکتري هاي مضري هستند حتي آنتي بيوتيک هاي جديد هم نميتوانند جلو باکتري هاي مضر را بگيرند. بهترين و بيشترين باکتري هاي مضر در آب فاضلاب شهرهاست. مثلا در چند کيلو آب فاضلاب ميليارها باکتري مضر وجود دارد. ميلياردها ويروس باکتري خواه وجود دارد (و هميشه در اين جهان نامرئي موجودات زنده اين موجودات وجود دارد.)

اگر ويروس هاي باکتري خوار غلبه پيدا کنند، شر باکتري هاي مضر کم ميشود.

مثلا باکتري وبا کشنده است. به روده ها ميچسبد و فرد را ميکشد. حالا شما ويروس خاصي پرورش ميدهي و در روده شخص ميريزي تا باکتري ها را از بين ببرد. ديگر لازم نيست آنتي بيوتيک مصرف کند.)

که دائما در حال جنگيدن هستند. باکتري ها در ارتباط با يکديگر با يک فرماندهي حمله ميکنند. حالا ما بايد ويروسهاي باکتري خوار را به جان آنها بياندازيم.

ماهي کوچک دريايي مثل اسکوئيت در دل او باکتري هاي مختلف نور افکن است اگر اين باکتري ها به يکباره از کنترل مرکزي نور افکني نکنند يک اسکوئيت در دريا زنده نميماند. اما وقتي از خودشان نور افکني ميکنند ديده نميشوند و کسي نميتواند آنها را شکار کند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo