< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

95/10/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پاسخ به سئولات - طب المعصومين

 

سؤال: يکي از عوارض مشکلات مغز و اعصاب و بيماري هاي عفوني، ايجاد سردردهاي است که سردردها 60 نوع اند و 14 نوع آن ميگرني هستند که 3 موردش شايع است. مثلا سردرد يکطرفه راست يا سردرد يکطرفه چپ که درد تا پشت کره چشم مي آيد. دوم سردرد دو طرفه سر که تا پشت کره چشم درد مي آيد. سوم سردرد پشت سر تا ملاج که از قسمت بصل النخاع تا ملاج مي آيد.

 

پرهيز صحيح براي بيماران ميگرني

پنير نبايد بخورد

ماهي نبايد بخورد

بادام زميني نبايد بخورد

شيرخشک، شيريني، انواع باقلاوهاو... اي که پودر بادام زميني دارد نبايد بخورد

پرهيز از نور شديد. مثلا پرهيز از نور خورشيد. پيک نور خورشيد از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در تابستان و 10 تا2 بعداز ظهر در پاييز و زمستان. يا لامپ هاي پرنور.

بعنوان مسکن کوتاه مدت که صرفا کمي دردش ساکت شود بايد از نور شديد خارج شود و برود داخل اتاق تاريک دراز بکشد و گلبرگ گل محمدي روي چشمانش و سينوس هاي فوقاني اش بگذارد.

سردردها از بيماريهاي برگشت پذير است که اگر عواملش بيايد بيماري هم برميگردد. لذا بايد درمان شود

 

درمان ميگرن با داروهاي گياهي

1.دم کرده گل بهارنارنج که خيلي فوائد دارد. ضد ضعف اعصاب است، ضد افسردگي و کاووس شبانه است، ضد وحشت است، ضد ميگرن هم هست. يک قاشق چاي خوري پودرش را در يک استکان ريخته، آبجوش بريزيد تا دم بکشد، ولرم که شد با يک قاشق مربا خوري عسل آويشن مصرف کنيد.

عسل آويشن توصيه ميشود براي اينکه اعصابش آرام شود. زيرا گاهي شخص بخاطر استرس شديد هم دچار دل آشوب و تهوع ميشود و هم دچار سردرد ميگرني ميشود يا اگر ميگرن داشته باشد تشديد ميشود.

2.دم کرده گل اسطقدوس. خيلي فوائد دارد. ضد کيست و سرطان است. ضد سردرد ميگرني هم هست. صبح قبل از کار يا ظهر وقتي از کار برگشت مخلوط با عسل آويشن مصرف کند.

3. سبزي ريحان به همراه ناهار و شام. خيلي فوائد دارد کسي که پرکاري تيروئيد دارد، مادري که شيرش کم است، شبه فلجي دارد، ريحان مصرف کند. يک مشت با ناهار و يک مشت با شام. اگر نبود پودر برگش را داخل استکان ريخته 10 دقيقه دم بکشد و بعد با عسل آويشن مصرف کند.

4.دم کرده گل بابونه. فوائد زيادي دارد مثل تنظيم عادت ماهانه خانم ها، قاعده آور است، ضد ريزش شديد مو(گلش را بخيسانيد و با حنا مخلوط کنيد و يکي دو ساعت قبل از حمام به سر بزنيد)، ضد سردردهاي ميگرني هم هست. مغرب مصرف شود.

5.دم کرده گل بيدمشک. بهترين گل بيدمشک در اردبيل است. بيرون از يخچال نگه نداريد که زود خراب ميشود. بلکه در ظرف شيشه اي داخل يخچال بگذاريد. پودرش کنيد و دم کرده اش را با عسل آويشن شبها قبل از خواب مصرف شود.

اگر زن دو سه روز قبل از عادت مبتلا شود به دردهاي زيرنافي، پهلو، قوس کمر يعني مبتلا ميشود به ديسمه نوره يا قاعدگي دردناک. يکي از داروهايش گل بيدمشک است. گل بيدمشک مقوي قلب و اعصاب هم هست.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo