< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

96/01/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : تذکر از کتاب معارف گياهي

 

گل نرگس از خانواده اي است که داراي انواع مختلفي است و معروفترين آنها نرگس سفيد است و نرگس سفيد داراي گلهاي سفيد مايل به زرد است. در مناطق مختلف کشور بين استان فارس و بوشهر و ... خودرو سبز ميشود.

مشخصات گل نرگس سفيد: داراي 4تا6 برگ است. خطي باريک و طولاني و دراز است و معمولا همراه با گلها از ريشه يا پياز گياه بيرون مي آيد. گلها معمولا به صورت 3 الي 10 عدد و بطور گروهي ظاهر ميشوند. داراي دم گل نامساوي و به رنگ سفيد مايل به زرد و بسيار هم معطر هستند. در وسط گلهاي يک فنجانک به رنگهاي مختلف است. تکثير گياه از طريق کشت پياز يا کشت قسمتي از پياز گل نرگس است و يا ريشه جوش پياز آن ميباشد. واريته اي از اين نرگس سفيد در طبس، بندر گز و واريته اي ديگر از آن در بوشهر بطور خودرو در مي آيد.

 

ترکيبات شيميايي اين گياه:

ليکورين

تازتين

ناوکوتين

در پياز اين گل نرگس ماده اي بنام نارسي سين(نارسيس) است

 

ملح کلريدرات نارسي سين به مقدار کم اش قي آور است

در برخي از گزارشهاي گياهي علاوه بر آلکالوئيد تازتين که در پيازش هست، آلکالوئيد سوئي زنين هم مشخص شده است. يکي از عوامل ضد سرطان همين آلکالوئيدها ميباشند.

در طب سنتي و طب اسلامي و طب گياهي از غرب و شرق در تخصصي دارو شناسي گياهي و مکانيسم اثر مثبت آن در بيماري ها و پيشگيري از برخي بيماري هاي ديگر مثلا پيشگيري از زکام فصلي در زمستان، بو کردن گل نرگس مانع زکام ميشود. کسي که مغزش سرد و رطوبي است با بو کردن گل نرگس و سياه دانه مغزش گرم ميشود.

حالتهاي کندي در کسب اطلاعات خوب ميشود.

چون گل نرگس پيازش سمي است خودش هم مختصري سم دارد لذا در مصرف تجويز داروهاي گياهي بايد با احتياط عمل کرد.

اولا در بحث خوردن بايد با احتياط عمل کرد يعني از باب حکم ثانوي تجويز کرد نه حکم اولي زيرا لاشفاء في شرب السم. اگر مضطر به اين دارو شد به مقداري که لازم است بايد تجويز شود.

بطور کلي در کشور چين و ژاپن گونه خاص اي از گل نرگس براي بيماري هاي خاص زنانه کاربرد دارد. يا مثلا اگر تکه استخواني در گلو گير کرده باشد و نخواهيم عمل جراحي کنيم و با تهوع و عق زدن تکه استخوان بپرد بيرون، از پياز آن براي اخراج تکه استخوان از مري استفاده ميشود.

اگر ورم هاي مختلف دارد دم کرده گزنه ضد اورام صلب است، سياه دانه ضد اورام است، گل نرگس هم بصورت ضماد يا پيازش بصورت ضماد ضد ورم است؛ حتي ورم هاي سينه ناشي از سرطان هم باشد. از جمله براي ورم پستان، کورک ها، جوش ها، دانه هاي چرکي بزرگ، آبسه ها، زخم ها استفاده ميشود.

در زخم ها اگر جراحت باشد و عفونت پس ميدهد پودر گل نرگس روي جراحت بپاش هم باعث اخراج عفونت ميشود و هم زخم را التيام ميبخشد.

به عنوان ترياق براي پراکنده کردن سم و رفع درد ناشي از مسموميت گزندگان مصرف ميشود.

از شيره پياز گل نرگس براي بيماري هاي چشمي استفاده ميشود.

گلهاي خشک گل نرگس سفيد مايل به زرد داروي ضد تب است براي زنان. زيرا گاهي زنان تبشان ناشي از عفونت است

پياز آن قي آور و نيز قاعده آور است.

سيکل طبيعي قاعده 28 روز تا 35 روز در هر ماه است. حالا اگر سالي 3 يا 4 مرتبه عادت ماهيانه ميشود، اين معلوم ميشود نظم قاعدگي اش بهم خورده است بنوع تأخيري يعني مشکلات هورموني دارد بنوع استروژن، لذا بايد هورمون زنانه اش را بالا ببيرم تا قاعده تأخيري اش را منظم کنيم. مثلا زعفران، دارچين، سياه دانه، گل پر، باقلا، زيره سياه همه قاعده آور است. يکي هم دم کرده گل نرگس است. البته هر کدام قيد دارد. مثلا در باقلا نبايد طرف داراي کم خوني فاويسم باشد. اگر دست به باقلا بزند به حالت اغماء مي افتد.

يا گلپر بشرطيکه نارسايي مثانه نداشته باشد. بعد هم يک سوم قاشق چاي خوري پودرش کافيست. سياه دانه هم نبايد زياد باشد. بشرطيکه قبلش سقط جنين مکرر نداشته باشد.

دارچين هم افزايش دهنده نيروي جواني است و قاعده آور است. زعفران هم همچنين اگر نيمه خشک است از نيم گرم بيشتر نباشد و اگر جاهاي مرطوب است از يک گرم در 24 ساعت بيشتر مصرف نکند.

زيره سياه هم مثلش مثل سياه دانه است

براي اخراج جفت يا خون و کثافات باقي مانده از رحم زن، بدون نياز به کورتاژ بايد سياه دانه و زيره سياه در جيره غذايي زن گذاشته شود.

گل نرگس هم قاعده آور است. نبايد در 24 ساعت يک قاشق چاي خوري بيشتر بخورد. مصرف گل نرگس براي شخصي است که هر چند ماه يکبار عادت ماهيانه ميشده است و ما ميخواهيم سيکلش را طبيعي کنيم. اما يکبار آمنوره ثانويه دارد يعني قطع قاعدگي پس از سلامتي دارد. يعني خانم ذاتا سالم است و در سن من تحيض است و سيکل طبيعي هم داشته است اما حالا چند ماه است که اصلا حيض نميشود. اين قطع قاعدگي دو جور است:

گاهي آمنوريه اوليه است.اين قسم بيشتر در کساني است که پي کي يو هستند يعني وراثتا اصلا در حفره هاي لگني اش تخم دان ندارد. ذاتا تخمدان ندارد. اينها اگر بخواهند بچه دار شوند بايد لقاح مصنوعي باشد. بحث ما اينجا نيست.

گاهي هم آمنوريه ثانويه است که تخم دانش سالم است در سن من تحيض است اما بخاطر برخي مسائل قطع قاعدگي عارض شده است. پودر گل نرگس قاعده آور است. به ميزان يک قاشق چاي خوري.

گل نرگس خيلي گرم و خشک است. در موارد خاص معتقدند که بوئيدن گل نرگس براي رفع سردرد بلغمي و سودابي و باز شدن انسداد دماغ مفيد است.

از زکام جلوگيري ميکند.

 

درمان ميگرن: نعنا اول غذا سبزي ريحان به همراه غذا. صبح ناشتا دم کرده گل بهار نارنج. شب دم کرده گل بيدمشک بيماري ميگرنش خوب ميشود.

 

50 نوع تشنج تا کنون شناسايي شده است. يکي از اين اقسامش صرع است. يکي هم تشنج عصبي است که وقتي جوش ميزند حالت تشنج ميگيرد.

ضماد پودر گل نرگس مخلوط با عسل براي رفع تشنج اعصاب چشم مفيد است. روي چشم بگذاريد. داخل چشم هم برود اشکال ندارد.

خوردن پياز کوبيده آن يا پخته آن با عسل مسهل قوي و پاک کننده رحم و قي آور و قاعده آوراست و جنين زنده و مرده را سقط ميکند. و براي التيام زخم هاي داخلي و ظاهري مفيد است(ما ميگوييم براي زخم داخلي از روغن به و روغن خيار بوته اي استفاده ميکنيم و براي زخم خارجي پودر گل نرگس را روي زخم ميريزيم و با سرکه طبيعي سيب ضدعفوني ميکنيم. شستشوي زخم مخصوصا زخم هاي مزمن و کهنه را با جوشانده برگ درخت بلوط يا جوشانده پوست ميوه بلوط انجام ميدهيم.) زردچوبه براي التيام زخم و اخراج عفونت از نسوج داخلي و اينکه اثر زخم روي پوست باقي نماند مفيد است. حتي زخم هاي عفوني مزمن که گود ميکند و پوسيدگي بافت گوشت و پوست و استخوان دارد. اينجا ضد عفوني ميکنيم و شستشو ميدهيم بعد آن گودي را با پودر زردچوبه خالص پر ميکنيم. هر 24 ساعت يکبار پانسمان را عوض ميکنيم مخصوصا درمان زخم پاي ديابتي ها.

از روغن ماهي مورو هم قوي تر است.

اگر لکه هاي قهوي باشد با جوشانده آويشن ماساژ ملايم بدهيد تا لک ها از بين برود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo