< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

96/02/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : پاسخ به سئولات

 

پاسخ به سئولات

سؤال: اينکه در روايات «رمد» آمده است به چه معناست؟

پاسخ: به معناي التهاب پرده ملتهمه چشم. گاهي بخاطر دست نشسته، حوله کثيف، دستمال کثيف، گردو خاک، مژه چشم، و... بخارات مسموم مثل دود هويه برقي يا آنچه در گل دوزي و ... استفاده ميشود.

يا شغل خاصي مثل نقاش ساختمان، رنگ رزي، اتاقهاي رنگ کارخانجات، يا بخارات مسموم مثل آمونياک، آرسنيک، وايتکس، تيرک، بخار اسيد سولفوريک. همه اينها ابتدائا موجب التهاب پرده ملتهمه چشم ميشود.

کساني که در نور شديد آفتاب نگاه به خورشيد کنند هم نور چشم ضعيف ميشود هم دچار التهاب چشم ميشود.

نگاه کردن به نور جوشکاري که موجب تاول هاي ريز ريز در چشم ميشود. در اين صورت نبايد لامپ مهتابي روشن باشد و الا چشم بدتر ميشود بلکه بايد چشم استراحت کند.

درمان: سرمه پودر سنگ سياه سرمه اصفهان. به اصطلاح علمي اين سنگ سرمه را آنتي موآن بهش گويند. (استيب نيت) اين را بايد پودرش کرد. اين سنگ سمي است و نبايد در بيني و شش و معده برود. وقتي پودر کرديد بايد دستها حتما شسته شود. فقط براي سرمه به چشم زدن خوب است. اگر در روز زده شود براي زيبايي خوب است واگر در شب زده شود هم نور چشم زياد ميشود و هم اشک ريزي بي مورد از بين ميرود و هم بيماري رمد خوب ميشود. در پزشکي جديد گويند ژنژويت(بيماري ورم ملتهمه)

 

در حساسيت فصلي بايد وقتي به مجامع عمومي ميرود از ماسک استفاده کند. اگر بيماري خاص باشد مثل وبا و سياه زخم نبايد ماسک کاغذي باشد بلکه ماسک دو جداره بايد باشد. ماسک کاغذي عمر مفيدش دو ساعت است.

 

سؤال: شخصي بيماري ام پي دي اس دارد. بيماري ميلو پرو ليفر راتيو.

بيماري اي هست که در آن سلولهاي مغز استخوان در توليد بعضي از رده هاي سلولي خون، دچار اختلال و نارسايي ميشوند که اين نارسايي در اثر جهش اکتسابي ميباشد که گروهي از بدخيمي هاي خوني با رشد آهسته شامل «بوسيني ميلو ژنيک مزمن»(يک نوع سرطان خاص خون است) به اصطلاح اختصاري «سي ام ال» که در آن تعداد زيادي از سلولهاي خوني، گوويچه هاي قرمز خون، گوويچه هاي سفيد خون و همچنين پلاکتهاي خون، غير طبيعي ميشود. بعد در مغز استخوان و خون محيطي پخش ميشود.

جواب: تا کنون دو مطلب از روايات به دست آمده است: يکي سبزي خرفه و تخم خرفه. يکي هم باقلاي آب پز. مثلا به همراه ناهار و شام سبزي خرفه يک مشت بخورد. تخم خرفه يک قاشق بخورد. و روزي صد گرم باقلاي آب پز به همراه خرماي رسيده(7 تا 14 عدد)، کره طبيعي گاو(يک تا دو قاشق) و نان سبوس دار(نصف يا يک نان کامل) بخورد.

سومين دارو مغز ميوه شاه بلوط که رنگش سفيد است و مزه اش شيرين است. مغزش را با پوست اطراف دور مغز(غير از پوست خارجي است) بخورد. يعني با سواسه آن بخورد.

مثلا پرتقال يک پوست ظاهري دارد و يک پوست سفيد برفکي داخلش دارد. مراد آن پوست ظاهري نيست بلکه آن پوست سفيد برفکي را گوييم.

 

سؤال: از بيماري کي کو چي پرسيده اند که شخصي بهش مبتلا شده است. به اصطلاح بيماري هاي تخصصي خون «لنفادنيت هيستپو سيستيک نيکروزان»

اين بيماري نادري است که اولين بار در کشور ژاپن پيدا شده است

در پزشکي جديد عامل اين بيماري تا کنون ناشناخته است.

شخصي که مبتلا به اين بيماري شد، تظاهراتي دارد که به صورت لنفادنوپاتي است. اين لنفادنوپاتي به دو صورت است گاهي بصورت درد است(سقم) و گاهي بدون درد است(مرض).

اين بيماري يک بيماري التهابي خوش خيم است و نيز خود محدود شونده است. يعني غالبا خود اين بيماري ظرف دو يا سه هفته خودش خودبخود درمان ميشود.

جنسيت در اين بيماري اثر دارد لذا شيوعش در زنان مخصوصا در دهه سوم زندگي زنان يعني 21 تا 30 سالگي بيشتر است.

 

علائم اين بيماري(در ضمن بيان علائم درمان بيماري هم بيان ميشود):

1.علائم تنفسي فوقاني: که در برخي از اين مريض ها توأم با تب چند روزه است. در اين صورت بايد بعد از هر غذا آب سيب رسيده شيرين تازه طبيعي مخلوط با عسل طبيعي آويشن مصرف کند

2. در برخي موارد از بيماران صورت بيمار درد دارد. در صورت تماس و لمس درد دارد. در اينجا بايد نان سبوس دار با مرباي گل بهارنارنج بخورد.

3.التهاب و درگيري غدد لنفاوي گردن. سه درمان براي اين مورد هست:

يکي اينکه کاهو(7 عدد) به اضافه عناب بدون هسته(14 عدد) به اضافه عسل گل استخدوس. که ضد کيست و تومور است. دوم پودر زنجفيل عادي که با هر وعده غذايي يک قاشق مربا خوري بخورد. سومين دارو پودر زنجفيل شامي (که رنگش تيره تر است و متمايل به قهوه اي پررنگ است) هر 8 ساعت يک قاشق مرباخوري مخلوط کند با عسل گل استخدوس و بخورد.

 

سؤال: شخصي گواترش چند ندوله است. يعني غده تيروئيدش که چند نوع بيماري دارد يا کم کار است يا پرکار است يا گره هاي تيروئيدي دارد يا سرطان تيروئيد دارد. تارهاي صوتي اش هم مشکل پيدا کرده است(تيروئيد ندوله. مثل اينکه پشت دست به کتري بخورد و تاول بزند. حالا تارهاي ظريف صوتي که در جعبه صوتي حنجره است که يک طرفش بسته است و يک طرفش باز است. حالا اين تارهاي ظريف گاهي بواسطه داد زدن زياد يا برخي بيماريها، دچار تاول ميشود. اين را ميگويند ندول تارهاي صوتي. (اندازه يکي از اين ندولها 43 ميلي متر است که دکتر گفته است بيشتر از 40 نياز به جراحي است. هيچ کدام از بيماري هاي غدد تيروئيد که در بالا ذکر شد را هم ندارد.)

درمان: صبح ناشتا دم کرده گل استخدوس با عسل استخدوس، به همراه ناهار و به همراه شام زنجفيل عادي به اضافه زنجفيل شامي به اضافه سياه دانه از هر کدام يک قاشق چاي خوري . اين سه را به همراه هم با هر وعده غذايي بخورد.

با اينکه فرد سرطاني نشده است اما دارويي بگذار که هم ضد زخم است و هم ضد درد است و هم ضد سرطان است. بعد از هر غذا موملايي شيرين بيان يک قاشق چاي خوري بخورد. حتي اگر کسي زخم معده و زخم اثني عشر دارد با اين دارو خوب ميشود. موملايي شيرين بيان يا شيره شيرين بيان يا قرص گياهي شيرينوش يک عدد بعد از غذا بخورد.

 

سؤال: سنگ کيسه صفرا دارد در حدي که دکترها گفته اند بايد عمل شود اما چون ضعف قلب دارد از عمل خود داري کرده است و فعلا يکي از رگهاي عروق کرونل مسدود شده است. فشار خونش هم بالاست.

درمان: سنگ صفرايش را با دم کرده گياه آرتيشو درمان کنيد. 7 تا 9 گرم برگ خشک آرتيشو را در يک ليوان آب چند دقيقه اي بگذاريد بجوشد بعد رهاکنيد تا سرد شود و بعد بچلانيد و صافش کنيد. هر 8 ساعت اين جوشانده دم شده را بخورد. چون کمي بد مزه است با شکر طبيعي نيشکر بخورد. يا با عسل طبيعي بخورد.

(اگر چربي مضر خون بالاست يک قاشق دو قاشق از له شده پوست کدو مسمي تازه را بخور هم ال دي ال خون هم تري گليسيريد خون و هم 4نوع آنزيم کبدي مي آيد پايين.)

داروي دومش روغن زيتون يا زيتون خوراکي که اگر سرکه اي باشد بهتر است. روزي 14 عدد. روغن زيتون را هم با هر وعده غذايي دو قاشق غذا خوري بخورد. کل چربي ها را از وعده غذايي اش حذف کند و فقط روغن زيتون بخورد.

اما در مورد فشار خون بالا سبزي شنبليله و تخم آن مصرف کند. و نيز سوپ جو دو سر که در عطاري ها ميگويند جو پيغمبري و در کتابهاي علمي گياه شناسي ميگويند يولاف.

خيلي هم زبر است. وقتي سوپ را درست کردي خوب لهش کن و بعد بده مريض بخورد. گوشت قرمز در سوپش قرار ندهيد اگر مرد است گوشت بلدرچين و اگر زن نحيف است گوشت بوغلمون بگذاريد

براي باز کردن رگ قلب هم برگ سبز کاهو و پياز قرمز خام يک عدد متوسط يا کوچک تجويز کنيد.

براي ضعف قلب هم مرباي به زرد رسيده شيرين. و اگر خانم بود که ضعف قلب داشت و عادت ماهيانه اش هم منظم نبود دم کرده گل بومادران تجويز کنيد. اگر آقا بود يا خانم بود ولي اين بيمار دچار ضعف اعصاب و تشنج هنگام خواب داشت و ضعف قلب هم داشت شربت گل بيدمشک با عسل آويشن مصرف کند .

اگر بيمار ضعف قلبش توأم با ضعف بنيه يا ضعف ناشي از کم خوني و فشار خون پايين است بعد از هر وعده غذايي سيب زرد رسيده شيرين رنده کند و مخلوط با عسل گون مصرف کند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo