< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

96/02/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : الماء و شربه-طب المعصومين ص 378

 

اميرالمؤمنين از پيامبر صلوات الله عليهما نقل فرمودند: عَلَيْكُمْ بِالزَّيْتِ فَإِنَّهُ يَكْشِفُ الْمِرَّةَ- وَ يَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يُحَسِّنُ‌ الْخُلُقَ‌- وَ يُطَيِّبُ‌ النَّفَسَ‌ وَ يَذْهَبُ بِالْهَمِّ.[1]

روغن زيتون هم و غم را از بين ميبرد، نفس انسان را پاکيزه ميکند، اخلاق انسان را نيکو ميکند، صفراي اضافي را دفع ميکند. روغن زيتون فشار اول پرسي سرد فوق بکر يا بکر.

مفيد براي پيشگيري ا زسرطان سينه و نيز ضد سنگ صفرا هم هست.

 

امام صادق عليه السلام فرمودند: بُنِيَ‌ الْجَسَدُ عَلَى‌ أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الرُّوحِ وَ الْعَقْلِ وَ الدَّمِ وَ النَّفَسِ فَإِذَا خَرَجَ الرُّوحُ تَبِعَهُ الْعَقْلُ وَ إِذَا رَأَى الرُّوحُ شَيْئاً حَفِظَهُ عَلَيْهِ الْعَقْلُ وَ بَقِيَ الدَّمُ وَ النَّفَسُ.[2] [3] [4] [5]

جسد آدمي بر 4 چيز استوار است. جسد را به معناي ميته، لاشه ، مرده نيست بلکه جسد به معناي جسمي است که بدن است و اين بدن زنده است. روانش هم متعادل است. فکرش هم خوب است و عقل هم سرجايش است.

 

در کتاب الحضرمي که يکي از 16 کتاب اصول سته عشر است از جابر بن يزيد جعفي حديث ذکر ميکند از امام باقر عليه السلام فرمود: که مَنْ‌ أَرَادَ أَنْ‌ يُطَيِّبَ‌ اللَّهُ‌ جَسَدَهُ‌ فَلَا يَأْكُلْ‌ إِلَّا طَيِّبا[6] در اين روايت مراد از جسد همان بدني است که توصيفش کرديم.

اين جسد 4 چيز دارد:

1.روح انساني

2.عقل معاش و حسابگر

3.خون که شامل گلبولهاي قرمز، گلبولهاي سفيد خون، آلبومين ها که حامل غذا هستند، سربازهاي داخلي خون که لنفوسيت ها باشند که چهار قسمند، عوامل انعقادي خون يا همان پلاکت خون، مايعات خوني ديگر که مخلوط اين مايع است و بهش ميگويند پلاسما

4.نفس که دم و بازدم باشد. به قرينه دم و نفس، دوتاي قبلي معلوم ميشود که چيست.

فاذا خرج الروح.. وقتي روح از بدن مفارقت کرد، عقل از بين ميرود و اين بدن از بين ميرود. (در روايت است هر کسي هر روز جمعه غسل جمعه کند بدنش در قبر نميپوسد. کساني که با زن و بچه اش خوش اخلاق باشد فشار قبر ندارد)

هنگامي که اين روح که بر بدن محيط است و هنوز اجل حتمي اش نرسيده است چيزي را مشاهده کند،(مشاهده انسان گاهي محسوسات است و گاهي معقولات است. هر کدام 5 ابزار دارد.) عقل فعال کاربردي آن شيء مشاهده شده را حفظ ميکند. و اين بدنش حيات جسماني خود را ادامه ميدهد....

 

امام صادق عليه السلام: العنب يشد العصب و يذهب الغضب و يطيب النفس. [7]

انگور طبيعي رسيده بدون آفات گياهي و سموم شيميايي فوائد زيادي دارد از جمله استحکام عصب هاي بدن، اعمال خشونت بيجا را از بين ميبرد و هم نفس ها را پاکيزه قرار ميدهد. اين انگور رسيده که ميخورد هم بواسير بادي را خوب ميکند و هم از بي رمقي خارج ميکند و هم خون ساز است و از سرماخوردگي رواني خارج ميکند. اسيد اوريک خون را پايين مي آورد و نيز ضد عفونت ادراري و دستگاه تناسلي است.

اسيد اوريک خون را پايين مي آورد و نميگذارد بخاطر کم کاري کليه ها مسموميت خوني بگيرد. اگر کسي کليه هايش کم کار باشد و فشار خون هم داشته باشد مسموميت خوني ميگيرد و اگر زن حامله باشد مسموميت حاملگي ميگيرد و اگر درمان نکند بچه اش ميميرد.

بجاي کورتاژ ما ميگوييم زيره سياه و سياه دانه از هر کدام يک قاشق مرباخوري با هر غذا بخور جهت اخراج جنين مرده و ما يتعلق به مرده. مثلا اگر بچه اش سالم به دنيا آمده اما برخي چيزها جا مانده است براي اينکه رحمش پوسيده نشود ميگوييم تا چند روز همراه غذايش زيره سياه و سياه دانه بخورد.

کورتاژ مکرر باعث نازک شدن ديواره رحم ميشود و نميتواند بچه را نگه دارد.

 

امام رضا از اميرالمؤمنين نقل فرموده اند: الزَّبِيبُ يَشُدُّ الْقَلْبَ وَ يَذْهَبُ بِالْمَرَضِ وَ يُطْفِئُ الْحَرَارَةَ وَ يُطَيِّبُ النَّفْسَ.[8] [9] [10] [11] [12]

روغن زيتون باعث استحکام قلب، از بين برنده بيماري بدون درد و با درد، دفع حرارت اضافي بدن و خون مخصوصا از ناحيه صفرا . نفسها هم پاک و پاکيزه ميشود

 

امام کاظم در روايتي درباره خلقت صحبت فرمودند تا اينجا که فرمودند:

خَلَقَهُ بِنَفْسٍ وَ جَسَدٍ وَ رُوحٍ فَرُوحُهُ الَّتِي لَا تُفَارِقُهُ إِلَّا بِفِرَاقِ الدُّنْيَا وَ بِنَفْسِهِ‌ الَّتِي‌ يَرَى‌ بِهَا الْأَحْلَامَ وَ الْمَقَامَاتِ وَ جِسْمُهُ هُوَ الَّذِي يَبْلَى وَ يَرْجِعُ إِلَى التُّرَابِ- [13] [14]

امام کاظم خلق کرده خداوند اين انسان را به نفس يعني جان انساني و جسد يعني بدن و جسمي که داراي روح و روان است و خون در گردش دارد و روح انساني دارد.

فروحه التي لاتفارقه الا بفراغ الدنيا روح انساني اي که مفارقت نميکند از اين بدن جسماني دنيايي مگر اينکه اجل حتمي اش برسد اينجا روح کامل جدا ميشود.

و بنفسه التي يري به الاحلام يکي از اجزاء جسد نفس است يعني جان آدمي. با جان آدمي خوابهاي صادقه را ميبيند. خوابهاي صادقه احتياج به تأويل الاحاديث ميخواهد يعني بيان حقيقت و واقعيت اين خواب. اما غلط مشهور علم تعبير خواب است که دست به هر چيزي ميزند تا خوابي را تعبير کند.

تعبير خواب هيچ ربطي به تأويل الاحاديث ندارد.

و المقامات علاوه بر چشم سر و چشم بصيرت، ديد برزخي دارد و باطن هر شي را ميبيند و مقامات را متوجه ميشود که هر کسي در چه جايگاهي هست.

و جسمه التي ... و جسم اين انسان وقتي بهش توجهي نکند و فاسدش کند و ضايعش نمايد اين جسم مبتلا به خار و خاشاک و درد و امراض مختلف و به خاک برميگردد.

انسان عادي است که از خاک آفريده شد و به همين خاک بر ميگردد اما اگر انسان مؤمن ميخواهد شيعه اثني عشري باقي بماند بايد طوري باشد که بدنش در قبر نپوسد و انسان خاسر هم نباشد بلکه هميشه خدا و معصوم از او راضي باشند و هيچ وقت انگل اجتماع نباشد و خرابکار و شرور نباشد. اين بدن هيچوقت به خاک برنميگردد بلکه جاويد الاثر است. نظر معصوم را از دست نميدهد. اگر خودش نميتواند به نور الهي نگاه کند اما به نور معصوم متوجه ميشود و کاري ميکند که توجه معصوم از او برنگردد.

 


[5] تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، محمد قمی، ج14، ص342، ط وزارت فرهنگ و ارشاد.
[7] در cd جامع الاحادیث این روایت وجود ندارد اما در cd طب این روایت با همین آدرسهایی که بیان شد وجود داردطب المعصومین ص287/ 295/ 303/ 378طب الکاظم ص70الشفاء فی الغذاء ص50 و 355موسوعه طب الائمه 2/202.
[12] طب الائمه، عبدالله شبر، ص154، ط دار الارشاد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo