< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/07/16

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: اخلاق عبادی/دعا /دعای عاقبت بخیری و نجات از فتنه های آخرالزمان

 

1- بحث اخلاقی (دعای عاقبت بخیری و نجات از فتنه‌های آخرالزمان)

روایت امروز در محضر حضرت امام حقایق امام صادق (علیه‌السلام) به نقل جناب عبدالله بن سنان هستیم. آدرس هم در مجامع روایی، جلد 52 بحار، ص 149 است. حدیث کاربردی است و راهکار دارد. ما نیاز به فرمایش‌های کاربردی داریم که وقتی دچار شبهات علمی یا شهوات عملی می‌شویم، چطور خارج شویم.

عبدالله بن سنان از امام صادق (علیه‌السلام): قال قال ابوعبدالله (علیه‌السلام) «ستصیبکم شبهة فتبقون بلا علم یری و لا إمام هدی لا ینجو منها إلا من دعا بدعاء الغریق. قلت: وکیف دعاء الغریق؟ قال: تقول: یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک. فقلت: یا مقلب القلوب و الأبصار ثبت قلبی علی دینک. فقال: إن الله عزوجل مقلب القلوب و الأبصار و لکن قل کما أقول: یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک».[1] با این وضع علمی و کاری‌تان و رفت و آمدهای‌تان شبهه‌ای به شما می‌رسد. شبهه به مسائلی می‌گویند که جهاتی را تحریف می‌کند و انسان آن را هم نمی‌فهمد. گاهی افرادی به شما مراجعه می‌کنند و مضطر هستند و گاهی بدون اختیار در کاری وارد می‌شود و خروجش سخت است و نمی‌داند چه کند. اگر عَلَم نداشتید که دیده شود، گمراه می‌شوید. در مسافرت‌های قدیم پرچمی داشتند. دنبال آن راه می‌افتادند. نسبت به حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) دارد که بالای خانه‌شان در مدینه عَلَم داشتند و تازه واردهای مدینه را پذیرایی می‌کردند. مهمان‌داری می‌کردند.[2] در کنار بزرگان، چنین عَلَمی داشتند. امام هدایی هم نیست. حضرت فرمودند: دعای غریق را بخوانید. «قلت و کیف دعاء الغریق. قال تقول: یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک». عرض من این است که در این سؤال و جواب هم دفع شبهه است. «فقلت یا مقلب القلوب و الابصار ثبت قلبی علی دینک». به آن، اَبصار اضافه کردم. «فقال: إن الله عز و جل مقلب القلوب و الأبصار و لکن قل کما اقول یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک». هم دستور دادند و هم عملا چیزی اضافه کرد و دچار شبهه شد.

1.1- پیشنهاد استاد به مراکز حوزوی برای ارسال شبهات به طلاب

کار من و شما این است که الآن تبیین کنیم؛ چنان که مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) فرمودند. شبهه‌های مختلف را باید بزداییم. برخی پیشنهادها را به اعزه‌ی حوزوی گفتم که بانک شبهه باید برای طلاب ارسال شود. طلاب ما گاهی از شبهه خبر ندارند؛ چه برسد که پاسخ داشته باشند. نیاز به شبهه‌شناسی و دفع آن داریم. این دعا را زیاد بخوانید. این دعا ما را بیمه می‌کند.

1.2- علت نوشتن کتاب «اَلفَین» توسط علامه حلی «رحمه‌الله»

خدا علامه حلی را رحمت کند که یک سؤال درباره‌ی ولایت کردند و ایشان کتاب «اَلفَین» نوشت. دو هزار دلیل برای ولایت دارد. 25 دوره فقه دارد و 3 بار تمام نمازهایش را قضا کرد و آخر هم وصیت کرد که نمازهایش را بعد از وفات‌شان قضا بخوانند.

 

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo