< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/07/30

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: اخلاق اجتماعی/جایگاه موحدین و مسلمین و شیعیان /شرایط موحدین و مسلمین و شیعیان

 

1- بحث اخلاقی (خصوصیات فردی و اجتماعی خداجویان و مسلمین و شیعیان)

رسول اکرم )صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند:

«من أصبح من أمتي وهمته غير الله فليس من الله، ومن لم يهتم بأمور المؤمنين فليس منهم، ومن أقر بالذل طائعا فليس منا أهل البيت».[1]

1.1- شرایط موحدین و خداجویان

«من أصبح من امّتی و همّته غیر الله فلیس من الله»؛

اگر کسی از امت من شب را به روز بیاورد، در حالی که همّتش این باشد که غیر خدا برایش مطرح باشد، نمی‌تواند بگوید من از خدا هستم. ما الآن جدای از حضرت حق نیستیم. کی می‌توانیم به این موعظه عمل کنیم؛ وقتی که ارتباط‌مان را در عمل و رفتار حفظ کنیم. نهادینه کنیم که من الله هستیم. چیزی جز این نباشد. اگر این باشد، کارایی زیاد می‌شود.

1.2- شرایط مسلمان بودن

موعظه دوم

«و من لم یهتمّ بأمور المسلمین فلیس منهم»؛

اگر کسی اهتمام به امور مسلمین ندهد، مسلمان نیست. اگر کسی توجه به خدا نکند، از خدا نیست و اگر کسی اهتمام به امور مسلمانان نکند، از مسلمانان نیست.

بنی آدم اعضای یکدیگرندکه در آفرینش ز یک گوهرند

ما از یک نفس واحده هستیم. این کودک‌کشی و انسان‌کشی در غزه چقدر دردناک است! چقدر عده‌ای انسان‌نما شود که به عده‌ای معصوم ظلم کند! سران کشورهای اسلامی بدانند که اگر اهتمام به امور مسلمین ندهند، مسلمان نیستند. این سنت آقا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است؛ اگر اهل سنت هستید.

1.3- شرایط شیعیان اهل‌بیت (علیهم‌السلام)

عبارت سوم عجیب است:

«و من أقرّ بالذلّ طائعا فلیس منّا أهل البیت»؛

اگر کسی به عنوان اطاعت اظهار خواری کند و نفس خود را ذلیل کند، از ما اهل بیت نیست. اگر شاگردی برای استاد یا فرزندی برای پدر یا مردم برای امام اظهار ذلت کنند، جا دارد، ولی غیر این جا ندارد؛ مثلا کسی برای پولِ کسی خود را خوار کند. سعی کنید با قرار دادن همت برای خدا، من الله بودن را حفظ کنید و با اهتمام به امور مسلمین، مسلمان بودن‌تان را حفظ کنید و با حفظ عزت، از ما بودن اهل بیت را حفظ کنید. «سلمانُ مِنّا أهل البیت»،[2] برای این بود که در خدمت اهل بیت (علیهم‌السلام) بود.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo