< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/08/20

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: معارف اخلاقی/فهم روایات /فهم روایات، ملاک امتیاز شیعیان

 

1- بحث اخلاقی (ملاک شناخت جایگاه شیعیان)

حدیث امروز را در محضر جامع علوم باقر العلوم حضرت امام باقر (علیه‌السلام) هستیم. یک تذکر رجالی اینکه روایاتی که خطاب ائمه‌ی ما (علیهم‌السلام)، امام دیگر است، یا امامی خطاب به فرزندش بیان می‌کند، از غرر روایات ما هستند. در روایات، نظرمان این است که غُرَر دارند و یکی از غُرَر روایات، چنین روایاتی است. ادعیه اهل بیت (علیهم‌السلام) هم از این غرر است. چرا که نسبت بین خودشان و خدا است. نسبت بین ایشان و امام دیگر هم از این غرر در رتبه‌ی بعدی است. این روایتِ امروز، از این دست است.

1.1- معرفت و درایت و فهم روایت، ملاک شناخت جایگاه شیعیان

فرمودند: «يا بني اعرف منازل الشيعة على قدر روايتهم ومعرفتهم ، فإن المعرفة هي الدراية للرواية ...».[1]

«یا بُنیّ».

«بُنَی»، تصغیر است و ترجمه‌اش می‌شود ای پسرک عزیز من. در فارسی، بار محبتی آن بالا است. امام به عنوان یک عضو خانواده با او حرف می‌زند. علاوه بر جنبه‌های حقوقی که امام دیگر دارد، جنبه‌های حقیقی‌اش بالا است. پسر جان من، فرزند عزیز من!

«إعرف منازل الشیعة علی قدر روایتهم و معرفتهم».

امام در مقام اعجاز بودند و حالات ایشان و اتصال شیعه به ایشان را می‌دیدند و حال می‌خواهند نقطه‌ی اتصال را بگویند. منازل شیعه را به قدر روایت و معرفت‌شان بشناس. دو چیز است که نشانه‌ی شیعیان شماست؛ یکی روایت کردن از شما و دیگر شناختن این‌ها.

«فإن المعرفة هی الدرایة للروایة».

معرفت درایت برای روایت است. درایت، فهم است. شیعه بودن به قدر روایت، و روایت به معرفت، و معرفت به درایت است.

ان‌شاءالله باقی روایت برای روز بعدی بیان می‌شود. فرق روایت و درایت بیان خواهد شد. ان‌شاءالله خداوند به ما روایت و درایت حدیث عنایت کند.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo