< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/08/27

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: اخلاق سیاسی - اجتماعی/نوع برخورد با ظالم و مظلوم /دشمنی با ظالم و حمایت از مظلوم

 

1- بحث اخلاقی (دشمنی با ظالم و حمایت از مظلوم – بیانات استاد به مناسبت مظلومیت مردم غزه در جنگ با اسرائیل)

حدیث اخلاقی امروز را در محضر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) هستیم. حضرت، فرمانی صادر کرده‌اند. فرمان معصوم (علیه‌السلام)، فراگیر است و انسان باید برنامه‌ریزی کند. حضرت می‌فرمایند:

«وَكُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً، وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً».[1]

1.1- 1،امام زمان (علیه‌السلام)، بزرگترین مجری عدالت در عصر ظهور

چقدر تعبیر زیبایی است. ظلم را ناپسند بدارید و با ظالم دشمنی کنید و یاور مظلوم باشید. قانون کلی است. اسلام نه تنها حامی عدالت است؛ بلکه مجری عدالت است. بزرگ‌ترین مجری عدالت، وجود نازنین امام زمان (علیه‌السلام) است که دادگستر جهان است. تمام جهان را به عدل حقیقی نائل خواهند کرد. این قانون کلی که دشمنی با ظالم باشد و یاوری با مظلوم، در هر زمانی نسبت به مصادیقش باید اجرا کنیم.

1.2- 1،عدالت علوی (علیه‌السلام)

شخصی این حرف را می‌زند که خودش کشته‌ی عدالت است. «قتل علیّ فی محراب عبادته لشدة عدله». جرق جرداق مسیحی در کتاب «علیّ صوت العدالة الانسانیة» این گونه می‌گوید. ایشان می‌نویسد: «اگر امیری و عدالتی در جهان باشد، عدالت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) است».

1.3- 1،لزوم قیام در مقابل ظلم نفس و ظلم طاغوت‌های بیرونی

نسبت به مسائل اخلاقی، اولین ظلم و ظالمی که تحقق می‌یابد، ظلم به نفس است. باید با ظلم به نفس دشمنی کنیم. ﴿إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾.[2] اگر ما در مقابل ظلم‌های نفسانی قیام کردیم که سخت است، می‌توانیم خودسازی کنیم. به جای دگرشکنی با اهانت و بهتان، خودشکنی کنیم. برای ظلم نفسانی و بعد ظلم طاغوت‌های بیرونی باید برنامه‌ریزی کرد.

1.4- 1،اسرائیل، مصداق بارز ظالمِ جهانی

در هر سالی و در هر برهه‌ای، این مصداق دارد. ظالم جهانیِ الآن با این اخبار که هیچ شکی نیست، رژیم غاصب اسرائیل است. چقدر دشمن از معارف انسانی فاصله گرفته است. اسرائیل را اسرائیل می‌گویند، چون در زبان عِبری به معنای عبدالله است. آباء و اجداد این‌ها موحد بودند و الآن چقدر از توحید و عدالت فاصله گرفتند. در غزه چه خبر است! امام حسین (علیه‌السلام) فرمودند: «اگر دین ندارید، لا اقل آزادمرد باشید».[3] باید به این‌ها بگوییم انسان و آزاده باشید. در کدام قانون، اطفال و زنان مورد ستم قرار می‌گیرند؟! کدام قانون است که آب را ببندید؟! آب، مباحِ جهانی است. آب در ملکیت کسی نیست. به لحاظ استفاده هست، ولی برای شرب مجاز است؛ اگر نفسی در خطر باشد. بیمارستان‌ها را می‌زنند. انسان باید برای این مجامع بین المللی تأسف بخورد. متأسفانه طرفدار ظالم شده‌اند و حتی حرفی نمی‌زنند. حضرت امام (رضوان‌الله‌علیه)، سال‌های اول فرمودند: «اگر هر یک از کشورهای اسلامی، سطل آبی روی اسرائیل بریزند، آب آن را می‌برد».[4]

1.5- 1،سفارشاتی از استاد برای پیروزی مردم غزه

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) فرمودند: «اسرائیل، ضربه‌ای دیده که دیگر ترمیم نمی‌شود». در قنوت‌ها و نماز شب‌های خود دعا کنید. در پیام برای غزه هم نوشتیم که دو کار را انجام دهید: «صلوات بر محمد و آل محمد و حدیث شریف کساء را بخوانید». ان‌شاء‌الله فرجی حاصل شود. ﴿إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ﴾.[5] بحمدالله علما سردمداران مقابله با ظلم هستند. تاریخ عراق را بخوانید. علما در زمان ظلم، کفن‌پوش در می‌آمدند. نسبت شهدای روحانیت به طبقات دیگر، بیشترین نسبت است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo