< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/09/05

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: معصومین (علیهم السلام)/حضرت فاطمه (سلام الله علیها) /مظلومیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

 

1- بحث اخلاقی (مظلومیت حضرت فاطمه س در کلام امام علی ع)

حدیث امروز را به مناسبت شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در محضر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) هستیم. حدیث عجیبی است. مرحوم شیخ طوسی در امالی، ص156 مطرح می‌فرمایند. امالی‌ها را مغتنم بشمارید. این‌ها املای بزرگان در موارد خاص است. خیلی مغتنم است. چطور ما مطالب مهم را یادداشت می‌کنیم. این امالی‌گویی، سیره‌ی سلف بود. امالی‌ها گفتمان‌های املایی بزرگان است که دست به دست می‌شود و در موارد خاصی به دست دیگران می‌رسد.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) این‌گونه می‌فرمایند:

«إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً، وَ عَنْ مِيرَاثِهَا مَدْفُوعَةً، لَمْ تُحْفَظْ فِيهَا وَصِيَّةُ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، وَ لَا رُعِيَ فِيهَا حَقُّهُ، وَ لَا حَقُّ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ كَفَى بِاللَّهِ حَاكِماً وَ مِنَ الظَّالِمِينَ مُنْتَقِماً».[1]

1.1- مظلومیت حضرت زهرا (علیهاالسلام)

«إن فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم لم تزل مظلومة».

با حرفِ «إنّ» آمده است؛ یعنی مطلب یقینی است. واقعیت دارد و قابل انکار نیست. حضرت به طور قطع و به طور مداوم مظلوم بودند. «لم تزل»، برای استمرار است. از این استفاده می‌شود که ظلم به حضرت، منقطع نبوده است. این خیلی مطلب مهمی است.

1.2- غصب حقوق و میراث حضرت زهرا (علیهاالسلام)

«من حقها ممنوعة»؛

از حق‌شان ممنوع بودند. حق‌شان را گرفته بودند و به حقوق‌شان تجاوز کرده بودند.

«و عن میراثها مدفوعة»؛

از ارث‌شان دور شدند.

1.3- عدم رعایت وصیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نسبت به ایشان و عدم رعایت حق ایشان

«لم تحفظ فیها وصیة رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله)»؛

نسبت به ایشان سفارش آقا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را رعایت نکردند. رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مورد دختر بزرگوارشان فرمودند: «رضای فاطمه، رضای من است و رضای من، رضای خداست و خشم فاطمه، خشم من است و خشم من خشم خداست».[2] چقدر مهم است که رضا و خشم انسان، هماهنگ با شخص اول هستی و مخلوق اول شود. اکسیر خلقت، حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. ﴿وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى﴾.[3]

«و لا روعی فیها حقه و حق الله عزّ و جلّ»؛

رعایت حقش و نه حق الله عزّ و جلّ را هم نکردند.

1.4- انتقام خداوند از ظالمین به ایشان

ظالمینی که به حضرت ظلم کردند، حق الناس و حق الله را گرفتند. کاری کردند که در تاریخ، استثنایی بود. خط انحراف را تا ابد گذاشتند. تبدیل ولایت به خلافت، بزرگ‌ترین جفا بود. ولایت اولیای الهی قابل سنجش به نظر انسان نیست. ولایت، حق الله است. ولایت انتصابی، حق است، نه انتخابیِ مردم. مقبولیت و مشروعیت را عوض کردند. رفراندوم را مطرح کردند و امروز هم مطرح می‌کنند. شبهه‌ی علمی و شهوت عملی داشتند.

در این جمله، تمام خصوصیات ظلم به حضرت و سختی‌های ایشان هست:

«و کفی بالله حاکما و من الظالمین منتقما»؛

کفایت می‌کند که خداوند، داور و انتقام‌گیرنده از ظالمین است.

«أشکو إلی الله».[4]

1.5- جامع بین اُمَّین

چون حضرت دارای نفس راضیه و مرضیه است، همه باید از طریق ایشان به کمالات برسند. هم اُمّ امامت هستند و هم اُمّ رسالت. جامع اُمَّین هستند؛ اُمّ اَبیها و ام النجبا و ام النقباء هستند.

1.6- خاطره‌ای از آیت‌الله خوانساری (ره) در مورد نماز استغاثه به حضرت زهرا (علیهاالسلام)

روزی در محضر استادم - حضرت حاج آقای سید مصطفی خوانساری (ره) - بودم. الحمدلله یکی از اجازات ما از ایشان است. عرض کردم: «حدیثی بفرمایید که با سلسله سند به اعزه بگویم». فرمودند: «اگر کسی به مشکل خورد، حضرت مادرمان زهرا (سلام‌الله‌علیها) را واسطه قرار دهد و نماز استغاثه‌ی مادرمان را بخواند، جواب می‌دهد». گفتم: «تجربه‌ای دارید»؟ فرمودند: «بله، آخر هفته جمعه‌ها بیرون از قم می‌رفتیم و بحث داشتیم. من و امام (ره) و آقای گلپایگانی (ره) رفتیم. فرمودند: شما که انیسِ آقای بروجردی هستید، روایتی بخوانید. من روایت نماز استغاثه را برای آن‌ها خواندم. امام (ره) فرمودند: «بیایید برای کنده شدن شر رضاخان، نماز استغاثه به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را بخوانیم. نماز استغاثه را خواندیم. غروب که وارد قم شدیم، دیدیم شهر دگرگون است و مردم شادی می‌کنند که رضاشاه تبعید شد». ما این‌ها را با هم مرتبط می‌دانیم.

السلام علیک یا فاطمة السلام علیک با بنت موسی بن جعفر

ان‌شاءالله توسل به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را داشته باشیم.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo