< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/10/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: اخلاق بندگی/ماه رجب /فضیلت ماه رجب و توصیه های استاد برای بهره مندی از ماه رجب

 

1- بحث اخلاقی (فضیلت ماه رجب)

1.1- ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی

نبی معظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله):

«رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَمُّ يَصُبُّ اللَّهُ فِيهِ الرَّحْمَةَ عَلَى عِبَادِهِ».[1]

رجب، شهر الله است؛ همانند اینکه ماه رمضان هم شهر الله است. اضافه‌ی اِشراقیه و اِشرابیه است. از مضاف‌إلیه، کسب فیض کرده است. شهر اللّهی است که اصبّ است. رحمت و برکتش بر عباد الرحمن، ریزان و فراوان است. «اَصَبّ»، این باران، قطره‌قطره و مداوم است که تخریب ندارد، ولی آبادی دارد و برای دشت و صحرا مفید است. وصف رجب بعد از شهر الله، اَصَبّ است. برکت فراوان و رحمت ریزان دارد. «یصب الله الرحمة علی عباده»؛ خداوند، رحمتش را بر بندگانش فرو می‌ریزد. در برخی از روایات، رجب را حلقه‌ی وصل بین عباد و حضرت حق قرار داده‌اند. این می‌طلبد که انسان برایش برنامه‌ریزی کند. اولین ماهی که اولیای الهی برایش برنامه دارند، ماه رجب است.

1.2- خصوصیات امام باقر (علیه‌السلام)

آغازش، ولادت امام باقر (علیه‌السلام) است؛ تنها امامی که مورد سلام آقا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، توسط جابربن‌عبدالله انصاری قرار گرفتند. با وصفی که نام‌شان، نام رسول الله است و با فرزندی که نامش، نام حضرت و کنیه‌اش، کنیه‌ی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است؛ یعنی امام زمان (علیه‌السلام) . آغاز ماه رجب و ولادت امام باقر (علیه‌السلام)، یعنی ولایتش مستمر است. روز ولادت پدر کسی است که خاتم الاولیاء است؛ یعنی امام عصر (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء).

1.3- توصیه‌هایی از استاد برای بهره‌مندی از ماه رجب

از همین ماه برنامه‌ریزی کنید و از زیارت‌های امام عصر (علیه‌السلام) که از ایشان صادر شده را بخوانید. دعای عهد و دعای سلامتی حضرت و زیارت آل یس را بخوانید. ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾.[2] «رابِطوا»، یعنی ارتباط با امام (علیه‌السلام) در روایت است. باید ارتباط با امام را حفظ کنیم. حدّاقلِ ارتباط این است که حرف‌شان را بزنیم. اگر می‌خواهید مورد عنایت حضرت قرار گیرید، نام حضرت و راه حضرت از زبان‌تان نیفتد. بهانه‌گیری کنید، تا نام ایشان را ببرید. هرچه خدا به انسان می‌دهد، به اتصال به رحمت الهی است. یکی از نمادهای رحمت الهی این است که یاد ذو الفضل، یعنی امام زمان (علیه‌السلام) در این ماه زیاد است. ان‌شاءالله مخاطب به خطاب «یا أیها الرجبیون» قرار بگیریم.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo