< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/12/12

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: اخلاق سیاسی/اخلاق مسئولین /وظایف مسئولین نسبت به مردم

 

1- بحث اخلاقی (وظایف اخلاقی مسئولین نسبت به مردم)

حدیث اخلاقی امروز را در محضر امام حقایق، امام صادق (علیه‌السلام) هستیم.

«مَن تَوَلَّى أمراً مِن أُمُورِ النّاسِ فَعَدَلَ وفَتَحَ بابَهُ ورَفَعَ شَرَّهُ ونَظَرَ في أمور النَّاسِ كانَ حقّاً عَلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ أَن يُؤمِنَ رَوعَتَهُ يَومَ القِيامَةِ ويُدخِلُهُ الجَنَّةَ».[1]

1.1- ارتباط با مردم

حدیث عجیبی است! حضرت فرمودند: «کسی که کاری را از کارهای مردم به عهده بگیرد»؛ مثل امروز که رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس و رئیس قوه‌ی قضائیه و طلاب و فضلا و روحانیت معظمی که امور مردم دست آنها است. «کسی که کاری از کارهای مردم را ولایت کند و در را برای مردم باز بگذارد و خودش را محدود نکند». این حدیث، هشداری برای مسئولینی است که مدیریت دارند. دیروز، روز انتخابات بود و ان‌شاءالله دشمنان با حضور مردم، ناامید خواهند شد.

1.2- رفع مشکلات و گره‌گشایی از کار مردم

«اگر این فرد، موانع کار را برطرف کند و با دقت، کار مردم را دنبال کند». هر رأیی که مردم می‌دهند، مسئولیت و وکالتی است که باید منتخبین، کارشان را با دقت پیش ببرند. شاید رأی گرفتن از مردم آسان باشد، ولی رأی را ادا کردن، مشکل است. به تعداد رأی‌هایی که داده می‌شود، به این افراد وکالت داده می‌شود. اگر نظر صاحبان رأی را تأمین نکنند، روز قیامت مسئولند. اگر حق را رعایت کردند، حقی بر خدا پیدا می‌کند که روز قیامت، او را در امان قرار دهد و او را وارد بهشت کند.

1.3- نتیجه‌ی رعایت این امور توسط مسئولین در قیامت

کسانی که کار مردم را راه می‌اندازند و خود را وقف کارهای مردمی می‌کنند، فردای قیامت‌شان آباد است. مفهوم مخالفش این است که اگر چنین نکند، وارد بهشت نمی‌شود؛ بلکه وارد دوزخ می‌شود.

1.4- سفارش امام رضا (علیه‌السلام) به امام جواد (علیه‌السلام)

امام رضا (علیه‌السلام) در نامه‌ای که به امام جواد (علیه‌السلام) نوشتند، فرمودند: «بسترت را در راهرو قرار بده که در اختیار مردم باشی».[2]

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo