< فهرست دروس

درس اخلاق استاد هادی عباسی‌خراسانی

1402/12/14

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: اخلاق بندگی/استفاده از زمان های معنوی /لزوم استفاده از فرصت باقیمانده ی شعبان

 

1- حدیث اخلاقی (لزوم بهره‌وری از فرصت باقی‌مانده‌ی ماه شعبان)

1.1- توصیه‌های امام رضا (علیه‌السلام) برای بهره‌وری از فرصت باقی‌مانده‌ی ماه شعبان

اباصلت می‌گوید: «در روزهای آخر ماه شعبان، خدمت امام رضا (علیه‌السلام) مشرف شدم. فرمودند: اباصلت! بیشتر ماه شعبان رفته و در جمعه‌ی آخر آن هستیم. سعی کن در روزهای باقی مانده از برکات آن استفاده کنی. چند کار را زیاد انجام بده: دعا، استغفار، تلاوت قرآن و توبه به درگاه حضرت حق. تقوای الهی را پیشه خود کن. بر خدا توکل کن. و این دعا را در این چند روز، زیاد بخوان: اللهمّ إن لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه»؛[1]

اگر در گذشته‌ی این ماه، ما را نیامرزیدی، در باقی‌مانده‌ی آن، غفرانت را نصیب ما کن.

1.2- ماه شعبان، زمان آمادگی برای ماه مبارک رمضان

ماه شعبان در حال اتمام است و در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان قرار داریم. از این چند روز با برنامه‌ریزی استفاده کنیم. ماه شعبان، ماه گرفتن اَرزاق است و استعداد برای برکات ماه مبارک رمضان است. بستر دریافت‌های ماه مبارک رمضان در ماه شعبان انجام می‌شود.

1.3- اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه

در این روزها مناجات شعبانیه را زیاد بخوانید و در فرازهایش تأمل کنید. «إِلَهِي أَنَا عَبْدُكَ اَلضَّعِيفُ اَلْمُذْنِبُ وَ مَمْلُوكُكَ اَلْمُنِيبُ [اَلْمَعِيبُ] فَلاَ تَجْعَلْنِي مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَكَ وَ حَجَبَهُ سَهْوُهُ عَنْ عَفْوِكَ»؛[2] حال که من ضعیفم، مرا از کسانی قرار نده که از تو رویگردان باشم.گاهی انسان در جهل مرکب است و کارهایش، او را از خدا دور کرده و خبر ندارد. این مراقبت را هرچه تکمیل کنید و بیشتر باشد، برکات بیشتر نصیب‌تان می‌شود؛ به خصوص مراقبت در ایام جوانی. اگر در ایام جوانی مراقب خود بودید، در ایامی که پا به سن بگذارید، برکاتش را خواهید دید.

1.4- قلب، حرم الهی و لزوم مراقبه‌ی قلب

ان‌شاء‌الله خدا درجات علامه حسن‌زاده را متعالی کند. ایشان می‌فرمودند: «کشیک نفس را فراموش نکنید». «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّهِ».[3] باید نگهبان حرم دل باشیم. باید صاحب‌دل باشیم. خداوند، برکات خاصش را نصیب ما کند. رزقنا الله ایانا و ایاکم. مناجات شعبانیه، الهی‌نامه‌ی ائمه (علیهم‌السلام) است؛ با آن حشر و نشر داشته باشید.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo