< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/12/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مقیم10روز و30روز

 

عنوان مقیم که آمد احکام براو بار می شود وتا وقتی عرفا ازمقیم خارج نشده ومسافرنشده احکام آن را دارد ومانع الخلو است که یا حاضرومقیم است یا مسافر.

احتیاط را برخی به جمع دانسته اندکه اگر فردی مقیم10روزو30روز متردد قصدرفتن کرد ودون 8فرسخ رفت وبرگشت از قصد چه باید بکند که برخی می گویند جمع بخواند،ولی استاد می فرماید این درست نیست ولازم به جمع نیست وحالا اگر خواست رجاءاً جمع بخواند عیبی ندارد ولی مستحب یا واجب نیست واز ادله چنین نمی آید.

العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج‌2، ص: 159

فصل 69 في أحكام صلاة المسافر‌

مضافا إلى ما مر في طي المسائل السابقة قد عرفت أنه يسقط بعد تحقق الشرائط المذكورة من الرباعيات ركعتان كما أنه تسقط النوافل النهارية أي نافلة الظهرين بل و نافلة العشاء و هي‌الوتيرة أيضا على الأقوى و كذا يسقط الصوم الواجب عزيمة بل المستحب أيضا إلا في بعض المواضع المستثناة فيجب عليه القصر في الرباعيات فيما عدا الأماكن الأربعة و لا يجوز له الإتيان بالنوافل النهارية بل و لا الوتيرة إلا بعنوان الرجاء و احتمال المطلوبية لمكان الخلاف في سقوطها و عدمه و لا تسقط نافلة الصبح و المغرب و لا صلاة الليل كما لا إشكال في أنه يجوز الإتيان بغير الرواتب من الصلوات المستحبة‌

حکم مسافر این که نوافل ظهر وعصر از مسافر ساقط می شود وصراحت روایات همین است،ولی در نافله عشاء اختلاف است که خویی ره می گوید رجاءاً می تواند بخواند،گلپایگانی ره می گوید سقوطش اشکال است ولی احتیاط رجاءاً خواندن آن است.

استاد:سقوط قطعی نیست واگر کسی گفته رجاءاً بجای بیاورد بهتر است واحتیاط جا ندارد .

روشن که ادله سقوط مقدم بر ادله اثبات است،دامنه ثبوت بر همه نوافل است وباید دید دامنه ادله سقوط کجاست وهرجابود پذیرشش حتمیست وقدر مسلم نوافل نهاریه است برای سقوط واین که ادله سقوط به غیرآن سرایت کند درست نمی باشد.

این که سیدره رجاء را برای وتیره ذکر کرده چون قصد تقرب در همه جا خوب است ولی رجاء برای احتیاط خوب است که اگر حتم به امر نداشت ولی احتمال امر را می داد عنوان رجاء را به کارمی برند.

رجاء وتیره واحتمال مطلوبیت است ولی دلیل سقوط حتمی ندارد.

چنانچه نافله صبح ادله سقوط ندارد،نماز شب نیز دلیل سقوط ندارد بانیت عدم سقوط هم می خواند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo