< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/08/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: فقه اجتماعی ادای حق مومن

 

10-و عن علي عن أبيه عن ابن أبي عمير عن منصور بن يونس عن أبي المأمون الحاربطثي قال: قلت لأبي عبد الله ع ما حق المؤمن على المؤمن قال إن من حق المؤمن على المؤمن المودة له في صدره و المواساة له في ماله و الخلف له في أهله و النصرة له على من ظلمه و إن كان نافلة في المسلمين و كان غائبا أخذ له بنصيبه و إذا مات الزيارة له إلى قبره و أن لا يظلمه و أن لا يغشه و أن لا يخونه و أن لا يخذله و أن لا يكذبه و أن لا يقول له أف و إذا قال له أف فليس بينهما ولاية و إذا قال له أنت عدوي فقد كفر أحدهما و إذا اتهمه انماث الإيمان في قلبه كما ينماث الملح في الماء.[1]

حق مومن بر مومن چیست؟

1-از حقوق مومن مودت داشتن در سینه است(مودت بالاتر از محبت است)در برخی روایات تعبیر به وجوب حق مومن بر مومن می کند؛فی صدره منظور از درونی وعمیق بودن است نه که ظاهری ابراز محبت کند.

2-مواسات در مال با او داشتن.

3-الخلف له فی اهله یعنی هوای خانواده او را داشته باشد.؛

4- النصره له علی من ظلمه باید کمک او باشد در مورد ظلمی که به او روا داشته شده است؛

5-نافله باشد یعنی چیزهایی که به عنوان هدیه و... در جایی داده می شود او برای رفیقش هم بر می دارد.

6-زیارت قبر مومن وقتی از دنیا می رود؛آقای بهاء الدینی ره با ارواح مومنین می فرمود شب ها ارتباط دارم وایشان هم برای آنان طلب مغفرت وعلو درجات داشتند.

7-حق مومن است که بعد از دنیا رفتن او نیز نگذاردکسی به او ظلم کند واو مانند زنده حساب کند وهوای او را در بعد از مرگ هم داشته باشد.8-وخیانت به او نکند و9-غش به او نکند (غش یعنی درآمیختن چیزی با چیز دیگر برای فریب دادن دیگری وخوب جلوه دادن جنس نامرغوب)و10-دروغ به او نگوید و 11-وخوار نکند او را ؛ نگذارد باعث خذلان خودش شود ونه برای کسی خذلان نیاورد.

12-وبه او اف هم نگوید که اگر اف گفتند بینشان ولایتی باقی نمی ماند؛

ارتباط اجتماعی که عظمت دارد باعث ولایت شدن بین مجموعه میشود؛فقه الاجتماع نباید سست گرفته شود وباید اجتماع با هم باشد وارتباط ولایتی ایجاد می کند بین این ها واصل ولایت ولایت اجتماعی است،شهید مطهری ره می فرمود اجتماع ودور هم بودن حیات ایجادمیکند وبه این آیه من احیا نفسا فکانما احیا الناس جمیعا ،حیات وزندگی عمومی برای جامعه ایجاد می شود.

که وقتی حادثه ای واقعه ای ایجاد شد وجامعه نابود شد وحیات آن از بین رفت،اگر بین این دو مومن اتفاقی افی افتاد ولایت بین این ها می رود هرچند ولایت امام وخدا محفوظ است.اف شامل هرچیزی می شود که باعث قطع شدن ارتباط بین دو نفر می شود.

13-اگر به مومن تهمت بزند ایمان در قلب او به مانند آب شدن نمک در آب حل میشود وحق مومن بر مومن این است که به یکدیگر تهمت نزنند.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo