< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/08/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تاثیراراده انسان ها در تغییر سرنوشت

 

سوره رعد10:

﴿سواء منکم من اسر القول ومن جهر به ومن هومستخف باللیل وسارب بالنهار له معقبات بین یدیه ومن خلفه یحفظونه من امر الله ان الله لایغیرما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم واذا ارادالله بقوم سوءاً فلامرد له وماله من دونه من وال.﴾[1]

انتخاب اولی وشروع از خودشون است ولی خداوند متعالی در تکمیل وحرکات بعدی عنایت دارد،

ما ارادالله بقوم به صورت جمع است که عده ای است که اجتماع قابل توجه باشند .

بسوء یعنی مسیر غلط را رفتند وخداهم برای آنان سوء را انتخاب میکند همان طور که اگر مسیر خوب را رفته بودند برای آنان هم خوب می خواست.

قاعده لایغیر مابقوم ... است که هرچه خوب یا بد شوند خدا آنان را تغییر نمی دهد وتغییر از ناحیه خودشان است ومسیرر ا خودشان می روند.

اسم تغییر نمی کند مثلا اصفهان ویا مهران، از اسماء جلاله الله است واین اسم معنا نمی خواهد وهرجا هست همین لفظ واسم به کار برده شود ،که الله تغییر نمی دهد.

له معقبات... از اول این جنبه بررسی شود خداوند از پیش وجلو وهرجا امر الله سراغ ما می اید از سلامت واین که درست حرکت می دهیم دست ها وپاها ونگاه ها وهمه را این ها امر الله است که اگر یکیش گرفته شود چه باید کرد وچقدر سخت می شود.

نعمت هایی که امر الله است ولی اراده تغییر این نعمت ها برعهده خود ماست وتمام نعمت های ریز ودرشت مرهمت شده ولی استفاده از آن دست خودمان است.

عالم الغیب والشهاده الکبیر المتعال سواء منکم من اسرالقول ومن جهر به

فکر نکن اراده که کردی پنهانی باشد یا اشکار نمی داند بلکه همه را می داند واثر آن اراده شما اثرش درنزد خداوند پیدا است واثر ظاهر وباطن در دنیا وآخرت نمایان است.

ومن هم مستخف باللیل وسارب بالنهار چه آنچه در تاریکی شب پنهان کند یا در نورانیت روز باشد هم نتیجه دارد واثر فعل ما محصل می شود وآنچه اثر کار خدایی ماست اثر دارد واین فقه اجتماعی است وبدانیم هرچه در شبانه روز انجام دهیم اثر خودش را دارد .

له معقبات بین یدیه... تما م جریانات خوب وبد چون در محضر الهی است دارای عقبه است.

عقبه اول و دوم و... که اولی را زدن ساده تر ودومی سخت تر می شود و...،چه سر ی است که همه می بینند که سنگشان خورد یا نخورد.

مسئله مهم است که بسیاری اعمال خوب است ولی وقتی رها شد ودر مسیر شیطان افتاد به طور کلی خراب می شود تا نتیجه نشود که اذا ارادالله بسوء ..

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo