< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/09/16

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: معاشرت با افراد مختلف

 

باب کیفیه المعاشرة مع أصناف الإخوان‌

ن عن أبي جعفر الثاني ع قال: قام إلى أمير المؤمنين ع رجل بالبصرة فقال أخبرنا عن الإخوان فقال الإخوان صنفان إخوان الثقة و إخوان المكاشرة فأما إخوان الثقة فهم كالكف و الجناح و الأهل و المال فإذا كنت من أخيك على ثقة فابذل له مالك و يدك و صاف من صافاه و عاد من عاداه و اكتم سره و أعنه و أظهر منه الحسن و اعلم أيها السائل أنهم أعز من الكبريت الأحمر و أما إخوان المكاشرة فإنك تصيب منهم لذتك فلا تقطعن ذلك منهم و لا تطلبن ما وراء ذلك من ضميرهم و ابذل لهم ما بذلوا لك من طلاقة الوجه و حلاوة اللسان.[1]

برادران را به ما خبر بده:

فرمود:برادران دو گروه اند که برخی ثقه ومورد اعتماد است که کمک کار اند وبال پرواز اند واهل به حساب می آیند واهلیت ومناسبت با زندگی ورفت وآمد هستند پس اگر چنین برادری داشتی مال وبدنت را برای او بذل کن وبا کسی که او صمیمیت دارد وخونه یکی هستند تو هم با آنان دوست وصمیمی باش ودشمنی کن با کسی که با او دشمنی کرده است وبفهمند دشمنان که او پشتیبان دارد وسر وراز او را بپوشان وکمکش کن وخوبی هایش را ظاهر کن وبرای این وآن بگو هرچند دیگران خوششان نیاید وبگویند که نان به هم قرض می دهند والبته باید از مورد حسد واقع شدن دوست مواظبت کرد

بدان سوال کننده که این دوستان ثقه ومورد اعتماد از کبریت قرمز گران ترهستند وبه راحتی به دست نمی آیند.

امابرادران مکاشره ای که در حد سلام وعلیک هستند به همین اندازه بسنده کن و به اندازه برخورد ارتباط اجتماعی با آنان باش وخوش بش را داشته باش وباید کل جامعه این گونه باشد که هم دیگر را ملاقات می کنند لذت ببرند.

ولی بیشتر از این سلام وعلیک را از آنان انتظار نداشته باش وخوشرویی به اندازه خوشرویی آنان داشته باشد.صفای باطن را هرکس می فهمد واز نگاه فهمیده می شود وباید دید دیگران نزد او چگونه هستند او نیز آن گونه هست.

حلاوه اللسان نه که چرب زبانی باشد؛گاه تعبیر به چاپلوسی می شود که این منظور روایت نیست وبلکه خوش زبان است وشیرین زبان است.

آیت الله صامت ره: حدود100سال عمر داشت که کسی از ایشان نصیحت خواست در این عمریک قرنی بفرمایید.

فرمود هرچه دیدم ونتیجه در اعمال خودم دیدم این برخورد مردم عکس العمل اعمال خودم است وفهمیدم آن دنیا هم عکس العمل اعمال خودم است وفمن یعمل مثقال ذره خیره یره ومن یعمل مثقال ذره شره یره که این مال همین دنیا هم هست وعمومیت دارد که برای آخرت هم است. پس برخورد ها عکس العمل اعمال انسان است.

پس مدیریت باید نسبت به این دو اخوان باشد وبه هر دو درست عمل کند وسرجای خودش هر کدام را داشته باشد ومخلوط نکندبا همدیگر این ها را .

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo