< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/10/14

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: شکست اجتماع

 

﴿لقدکان لکم فی رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجو الله والیوم الاخر وذکرالله کثیرا ولما رای المومنون الاحزاب قالوا ما وعدنا الله ورسوله وما زادهم ایمانا وتسلیما﴾[1]

مسئله مهم اجتماعی احزاب اند که حضور یافتند ودارای افکاری بودند که بیشتر در منافقین مهم است در این بین،اذ یقول المنافقون والذین فی قلوبهم مرض ماوعدنا الله ورسوله الا غرورا که می گفتند وعده های الهی گول زدنی است ومسیر ما را منحرف می کند واین ها حرف های عجیبی است که در مجموعه تاریخ وضعیت مفصلی داشته اند.

یحسبون الاحزاب لم یذهبوا

حرف مهم اجتماعی است که در این سوره ذکر شده مقاومت مردم در برابر احزاب مهمترین مسئله ای که دراین سوره ذکر شده است وخدا آنچنان پشتیبانی کرده مسلمانان که دربرابرهمه ی حقه ی احزاب پیروز شدند.

لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه خداوند این طوری قرارداده که هر نوع کاری ووظیفه ای می خواهید انجام بدید خداوند آن سرمشق وحالتی که باید در انسان باشد در وجود حضرت رسول صل الله علیه واله قرار داد لذا همه نگاه کنید که لقد کان لکم که این جهت اسوه بودن برای هدایت وفهم مردم می باشد همان گونه که فرمود انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق که مکرمت اخلاقی است که فقط تسامح نیست بلکه خصوصیتی که مشی وسیره را نشان می دهد وهمه می توانند به این نمونه توجه کنند وخودشان را نمونه کنند یکی از این کرامت های اخلاقی خوف است خداست که باید تقوا را از او انتظار می داشتیم که در وجود حضرت جلوه گر بود وتمام برنامه های الهی روی خوف الهی بود وهمه باید خداترس باشند وهمین گونه تقوا را رعایت کنند.

اسوه مدار وصراط وراهی که باید طی شود واین اسوه نیکو وخوب می باشد.

اسوه حسنه برای کسانی که به خداوند وروز قیامت ایمان دارند وامید دارند اثر دارد وهرچه امیدوایمانش بیشتر باشد این اسوه بیشتر در او جلوه گرمی شود.

امید یعنی زمینه اولش هست ومی شود طی شود در فطرت وجود دارد ومرکز امید است

دوم اعانت ولطف خدا است که این هم کمک قوی برای ماست ولعل های موجود در قرآن لعلهم یهتدون و... برمی گردد که شاید آن طور که شایسته است عمل کنیم ولطف الهی شامل ماشود.

پس اصل امید ریشه در فطرت دارد.

هرجا مبدا ذکر میشود معاد هم وجود دارد.یعنی معاد بدون مبدا نمی شود ومبدا هم بدون معاد نمی شود وباید با توجه به هم باشد.

کتاب مبدا ومعاد ملاصدرا ره .

اینجا هم این که یرجو الله که مبدا است والیوم الآخر می شود معاد. رابطه مبدا ومعاد رابطه وجود وعلت ایجادی وعلت غایی است.

من کان یرجولقاء ربه فلیعمل عملا صالحا که می شود همین امیدواری و ذکر مبدا ومعاد است در ایه.

وباید ذکر خداشود کثیرا ؛ راه وجاده معین است که راه وقتی به سمت مبدا معاد بود باید ذکر کثیر هم باشد.

در روایتی بود که چهار رکن عرش سبحان الله والحمدلله ولااله الا اله والله اکبر که این چهار تسبیح مهم است که تسبیحات اربعه است وهرچند حمد درش هست ولی باز تسبیحات است که پرسیدند ذکر کثیر چیست؟ فرمود تسبیحات اربعه است.

وظیفه این است که در برابر احزاب که به مبدا ومعاد توجه داشته باشید واسوه داشتن وذکر کثیر است

که همان گونه که به فرمایش رهبرعزیز امام خامنه ای اگر درجنگ مقدس 8ساله احزاب بود بااین شروط پیروز شدیم والان هم اگر بخواهیم پیروز باشیم باید این چهار تا باشد

1-ایمان به معاد زیاد باشد 2- ایمان به مبدا یعنی خداوند وخوف از او زیاد باشد در جامعه 3- اسوه حسته باید داشته باشند 4- ذکر کثیر که همین تسبیحات اربعه است باید در جامعه رواج داشته باشد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo