< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/10/28

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فساددرزمین

 

کسانی که از قوانین واحکام تجاوز می کنند این معتدین در قرآن نامیده می شوند.

﴿ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ﴾[1]

خداوند را با حالت گریه ومخفی بخوانید که خدا دوست ندارد وروی می گرداند ومحبوبیت نزد خداوند ندارند کسانی که از قوانین روی گردانی می کنند وتجاوز گران هستند.

﴿وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ﴾[2]

واین تعدی وتجاوز کردن موجبات فساددر زمین می شود.

از بعضی روایات وآیات نکته ای استفاده می شود که بشر از ابتدای خلقت ووجود فقط جنبه باطل را دنبال می کند وشیب وحرکت به سمت فساد دارد؟ قول اول این که به سمت فساد حرکت دارد وقول دوم هم این که اول به سمت خوبی ها می رود وبعد به فساد کشیده می شود وقول سوم این که هیچ کدام نیست ولی با حالاتی که پیش می آید انسان به آن متمایل می گردد وان کان خیرافخیر وان کان شرا فشر که از روایات این که سمت وسوی حرکت به خیر واصلاح است وعوامل دیگری او را از خیر وصلاح برمی گرداند که این آیه شریفه به آن اشاره دارد.اصلاح یعنی میزانی که باید در آن مسیر وسو باشد .

تعبیر خوفا وطمعا است که گاه انسان برای ترک وترس از جهنم تجاوزات را ترک می کند وگاه به طمع بهشت است که ترک گناه وتجاوز می کند و به عبارتی سمت وسوی عمل را جهت آن عمل که گاه طمع برانگیز وگاه خوف برانگیز است متعین می کند.

محسنین از روی تکلیف عمل می کنند واحسان در مواردی که تعدی آمده است قرار گرفته است که انجام مقررات می شود نوعی احسان وخوی تجاوز گری نداشتن می شود محسن واین محسن طبیعت وجودی او دنبال روی از خیرات است که همین اقتضای اولی انسان است وبعد به تجاوز وتعدی گرفتار می شود.

اگر ملائکه هم اعتراض کردند عمومیت انسان را می دیدیند واز لحاظ این که عنصرمادی در انسان دخیل ست وهمچنین اختیاری که انسان دارد گفتند که او با این زمینه ها به فساد کشیده میشود نه که در ذات او فساد وتجاوزگری وجودداشته باشد.ودر رموز خلقت می دیدند که هوا وهوس و... باعث کشیده شدن عموم اناس به سمت وسوی تجاورزگری وفساد میشود.

الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه ویقطعون ما امر الله ویفسدون فی الارض

کسانی که نقض می کنند عهد الهی را وقطع می کنند آنچه خداوند امر کرده ومسیر باطلی دارند.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo