< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/11/25

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فساددرزمین

 

کلمه فی الارض برخی فکر کردند باید فراگیر باشد وفردی را مفسد در زمین نمی گویند واگر اثر روی اجتماع گذاشت می گویند مفسد فی الارض وتقریبا همه به این صورت معنی می کنند.

ولی ما طبق معنای ملکه که تکرار نمی خواهد ومثل چیزی که سنت برپا شود که سنت سیئه شود که مثلا یک دفعه کار زشتی را می کند ولی از آن به بعد ان کار وعمل را تعقیب می کنند وموجبات فراگیر شدن دیگران این کار را می شود واو از همین الان مفسد فی الارض می شود ونوع کار اگر موجبات فساد در زمین میشود ولو الان فساد نشود ولی زمینه واقتضای فساد در زمین را دارد واین میشود فساد در زمین.

منتها این مطلب که جزا واجرای حدود را هم شامل میشود بحث دیگری است.

 

اشکال: شما این ر اجز مصداق فساد قرار می دهید ولی اجرای حدود نمی کنید.

جواب: اجرای حدود خصوصیات خاص خود را دارد ومصداق مفسد در زمین شدن مراتب دارد که برخی مراتب حدود دارد وبرخی نه باید فقط جلو گیری از آن شود.

.....

 

در اصول مسائل عقلانی است که باعث میشود حکم را به دست بیاوریم.

یکی هم بنای عقلاء است که جدای از عقل است که گاه عقلاء بنایی می گذارند واین را به عنوان جهت صحیح می گذارد.

موردی هم ما اضافه می کنیم که چیزهایی که معقول به نظر می رسد نه بنای عقلاء است ونه استدلال عقلی دارد وفقط می گویند این شیء معقول است وضوابط عقلانی درش است وبه این جهت نتیجه درستی حاصل می کند.

عنوان معقول دارد ولی نه در بنای عقلاء است ونه استدلال عقلی ندارد ،ومعقول یعنی درست است وعرفا می گوییم کاری معقولی است یعنی پشت وانه عقل وعقلاء را دارد ولی این دو هم نیست.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo