< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/12/02

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فساد در زمین

 

﴿طاعَةٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ﴾[1]

اگرتصدیق الهی شد خیر برای همه است هرچند عده ای از آن معروف بدشان بیاید وبرای آنان ضرر داشته باشد ولی چون منفعت عامه دارد باید پیگری شود. قول معروف چیزی که می شود روش تکیه کردوتصمیم سازی براساس آن انجام می شود.ومنکر چیزی طبع سالم انسانی آن را پس میزند وقبول نمی کند.وقول معروف مفسده سازنیست ولی منکر افساد ایجاد می کند.که همین اسم دیگرش میشود طاعت.گاه این قول را همه می پسندند ولی ممکن است برای اشخاصی ضرر داشته وآنان نپسندند که می شود خیرکلی وشرجزئی که باید این را هم معروف حساب کرد.مثل آب که برای همه است وکسانی چاه زدند واز آب زیر زمینی استفاده می کنند ولی چون این آب برای همه است باید جلوی این کار گرفته شود هرچند عده ای خوششان نیاید.

مثلا اگر بیایند وچاه مار ا ببندند چون در وسط روستا است وراه وزندگی مردم را در مخاطره گذاشته باید بسته شود وآب هم که برای عموم مردم است ما نمی توانیم بگوییم جریمه کار را می دهیم نه،چون این آب برای مردم است وهمه باید از آب زیر زمینی استفاده کنند.فتامل جیداً

طاعت که دستورات الهی وعقلی وفطری است.

﴿فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ﴾[2] سوره محمدصل الله علیه واله وسلم

مقاصدالشریعه درست و این که عده ای سوء استفاده می کنند نمی تواند دلیل بطلان مقاصد الشریعه.

فلوصدقوا الله لکان خیراً لهم که این خیریت دارد برای شما.وچیزی که تصدیق الهی شود دیگر جایی برای شر باقی نمی ماند.

ارحام گاه به اقوام نزدیک است ولی گاه هرمومنی حق خاص خویشاوندی پیدا می کند .ویا اگر حتی فردی را با او قطع را بطه شود تاثیرروی جامعه می گذارد.

﴿أُولئِكَ الَّذينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‌ أَبْصارَهُمْ﴾[3]

گنگ وکور هستند از درک واقعیت.ذاتشان درست وسالم است.

البته اگر کسی خراب باشد ذاتش به سبب مثلا ولد الزنا بودن یا درحیض بودن شکل گیری نطفه او که این ها سلب اختیاراو را نمی کند والبته که این ها اثر عملکرد او در عالم ذر است.

آقای مرحوم بهاء الدینی ره می فرمود که ازدواج معاطاتی است که بسیاری از موارد که ما می گوییم زنا درواقع زنا نیست بلکه ازدواج متعه معاطاتی است . مگر جایی که تجاوز به عنف باشد که زنا نام دارد.

البته که باید دراین معاطات شرایط رعایت شود از جمله مهر ورعایت طهر.

ازدواج هر قومی به شکل خود است.

مولفت بین قلوبهم وتبدیل سیئات به حسنات کارخداوند است.هوالذی یولف القلوب،هو الذی یبدل السیئات بالحسنات.غیبت می تواند تبدیل حسنات به سیئات وبالعکس بکند.

حالا کسی ازدواج نکرد وزنا کرد وبچه شکل گرفت واین دو ازدواج کردند اثر زنا برداشته می شود وبچه از زنا واثرات وضعی آن بری می شود.

حتی کسی در هنگام فرزند دار شدن بسم الله نگفت ویا در خون حیض بود ولی بعد که نطفه منعقد شد توبه کردند وبعدش بسم الله گفتند این اثر دخیل شدن شیطان در نطفه شخص خارج شده .

که این ها همان یبدل السیئات بالحسنات.

واین ها شرط متاخر است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo