< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مصطفی اشرفی‌شاهرودی

1402/07/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: طهارت/ صور مختلف ترکیب عصیر عنبی مغلی با عصیر عنبی دیگر و تحقق ذهاب ثلثین بعد از ترکیب /

 

المسألة الثالثه:
إذا صبّ العصير الغالي قبل ذهاب ثلثيه في الّذي ذهب ثلثاه، يشكل[1] طهارته[2] و إن ذهب ثلثا المجموع[3] نعم لو كان ذلك قبل ذهاب ثلثيه و إن كان ذهابه قريباً فلا بأس به. و الفرق أنّ في الصورة الاولى ورد العصير النجس على ما صار طاهراً فيكون منجّساً له، بخلاف الثانية فإنّه لم يصر بعد طاهراً فورد نجس على مثله. هذا، و لو صبّ العصير الّذي لم يغل على الّذي غلى، فالظاهر عدم الإشكال فيه؛ و لعلّ السرّ فيه أنّ النجاسة العرضيّة صارت ذاتيّة و إن كان الفرق بينه و بين الصورة الاولى لا يخلو عن إشكال و محتاج إلى التأمّل.

مرحوم سید در مساله مزبور «در فرض ترکیب عصیر عنبی مغلی با عصیر عنبی دیگر» سه صورت را تصور نموده و سپس حکم هر یک را به صورت مجزی بیان نموده است:

صورت اول: اگر مقداری از عصير عنبی که جوشیده شده ولی ذهاب ثلثین نشده، ريخته شود در عصیری که ذهاب ثلثین شده، حکم به طهارت آن مشکل است اگر چه دوباره ذهاب ثلثین در مجموع آن شود.

بررسی صورت اول:
اگر عصير عنبی که جوشیده ولی ذهاب ثلثین نشده ريخته شود در عصیری که ذهاب ثلثین شده است طبعا به مجرد ملاقات عصیر اول با عصیر دوم مجموع آن نجس می‌شود حال سوال این است که اگر مجموع آن مجدد جوشانده شود به مقداری که ذهاب ثلثین شود آیا این امر موجب طهارت آن می‌شود یا خیر؟

مرجوم سید در این صورت حکم به طهارت را مشکل دانسته است وجه اشکال آن است که عصیر عنبی اول که جوشیده ولی ذهاب ثلثین نشده حرام و نجس است «علی فرض نجاسته» و به مجرد ملاقات با عصیری که ذهاب ثلثین شده موجب نجاست عرضی آن می‌شود و اگر مجدد ذهاب ثلثین شود موجب طهارت آن نمی‌شود زیرا ذهاب ثلثین تنها نجاست ذاتیه آن را رفع می‌کند نه نجاست عرضی آن و ما نحن فیه مثل آن است که عصیری که ذهاب ثلثین شده ملاقات کند با نجاست دیگری مثل بول در این صورت بلا اشکال ذهاب مجدد ثلثین موجب طهارت آن نمی‌شود در ما نحن فیه هم عصیر عنبی که قبلا ذهاب ثلثین شده و متنجس به نجاست عرضی شده با ذهاب ثلثین مجدد طاهر نمی‌شود ذهاب ثلثین تنها موجب زوال نجاست ذاتی آن می‌شود دلیلی نداریم که ذهاب ثلثین موجب زوال نجاست عرضی آن می‌شود لذا مرحوم استاد خویی می‌فرماید: «بل الأقوى فی هذه الصوره عدم طهارته‌»

صورت دوم:
اگر مقداری از عصير عنبی که جوشیده ولی ذهاب ثلثین نشده ريخته شود در عصیر عنبی دیگری که آن هم ذهاب ثلثین نشده است اگر چه نزديك ذهاب ثلثین شده باشد، در این صورت می‌توان حکم به طهارت و حلیت آن بعد از ذهاب ثلثین در مجموع آن نمود مثلا اگر عصیر اول 15 لیتر بوده و بعد از جوشیدن 10 لیتر آن باقیمانده باشد در اینجا چون هنوز ذهاب ثلثین نشده نجس است و عصیر دوم هم مثلا 12 لیتر بوده و بعد از جوشیدن 8 لیتر آن باقیمانده مانده است حال اگر مجموع آن بجوشد و 9 لیتر آن باقی بماند نجاست ذاتی و عرضی هر دو از بین می‌رود.

فرق بین این صورت و صورت قبل آن است که در صورت اول بواسطه ورود عصیر نجس عصیری که قبلا ذهاب ثلثین شده نجس می‌شود به نجاست عرضی و دلیلی هم نداریم که عصیر عنبی که ذهاب ثلثین شده اگر نجس شود به نجاست عرضی ذهاب ثلثین مجدد آن موجب طهارت آن می‌شود به خلاف مورد دوم که مجموع دو عصیر که ذهاب ثلثین نشده با هم مخلوط شده و طبق اطلاق روایات با ذهاب ثلثین طهارت حاصل می‌شود.

صورت سوم:
اگر عصير نجوشیده را در عصیر جوشیده‌ای بریزند که ذهاب ثلثین نشده و بعد از جوشاندن مجموع آن ذهاب ثلثین شود در این فرض مجموع آن طاهر خواهد شد زیرا بواسطه جوشیدن عصيری که نجوشیده بود نجاست عرضيه آن مندکّ در نجاست ذاتیه می‌شود مرحوم سید در این فرض ابتدا حکم به طهارت نموده و سپس در طهارت آن اشکالی کرده و می‌فرماید: فرق بين این صورت و صورت اول، خالى از اشكال نيست و محتاج به تأمل است. وجه اشکال آن است که
ذهاب ثلثین در عصیر عنبی تنها نجاست ذاتی آن را از بین می‌برد و دلیلی نداریم که نجاست عرضی آن را هم زائل می‌کند.

بیان مرحوم استاد خویی در مساله

مرحوم استاد خویی در این صورت به طور قطع حکم به طهارت نموده و در فرق بین این صورت با صورت اول می‌فرماید: در صورت اول فرض آن است که عصیر عنبی که ذهاب ثلثین شده ملاقات کرده با عصیر عنبی مغلی که ذهاب ثلثین نشده و بدین جهت متنجس شده است از طرفی دلیلی نداریم که عصیر عنبی که ذهاب ثلثین شده اگر نجاست عرضی بر آن عارض شود چنانچه مجدد ذهاب ثلثین شود نجاست عرضی آن زائل می‌شود «انما الاشکال في شمول أدلة مطهّرية التثليث بالغليان لمثل هذه النجاسة في العصير الغالي- اى المجتمعة من نجاستين ذاتية و عرضيّة- لما ذكرناه آنفا من ظهور اختصاصها بالنجاسة الذاتية الحاصلة بالغليان فقط دون ما إذا اجتمع فيه سببان للنجاسة أحدهما الغليان و الآخر ملاقاته لنجس آخر كالبول و نحوه، و إن صار المجموع نجاسة واحدة بالاندكاك» بر خلاف صورت سوم که عصير نجوشیده با عصیر جوشیده ملاقات کرده و متنجس به نجاست عرضی شده و با جوشیدن آن نجاست عرضی آن مندکّ در نجاست ذاتی شده و نجاست ذاتی آن هم با ذهاب ثلثین مرتفع شده است.

مرحوم استاد خویی اشکال نقضی به قائلین به نجاست نموده و می‌فرماید: اگر در این صورت قائل به نجاست شویم لازمه آن این است که عصیر عنبی به هیچ عنوان با ذهاب ثلثین قابل برای طهارت و حلیت نباشد زیرا اگر عصیر عنبی را روی اجاق بگذاریم طبعاً قسمت زیرین آن ابتدا می‌جوشد و با جوشش آن قسمت بالای آن هم بعداً به جوشش می‌آید حال اگر بگوییم ملاقات عصیر عنبی که ذهاب ثلثین نشده با عصیری که هنوز به جوش نیامده موجب نجاست آن می‌شود و با ذهاب ثلثین طاهر نمی‌شود لازمه این کلام آن است که عصیر عنبی به هیچ عنوان قابل برای طهارت و حلیت نباشد زیرا عصیر عنبی در بخش زیرین که ابتدا جوشیده با عصیر عنبی در بخش بالا که هنوز نجوشیده ملاقات کرده و مجموع آن نجس شده است.

نقض دیگر که در درس مطرح شد و استاد هم آن را پسندیدند

کسانی که شغل آنان جوشاندن عصیر عنبی است معمولا ظرفی را که عصیر عنبی را در آن جوشانده و ذهاب ثلثین شده کاملاً تمیز و تخلیه نمی‌کنند و بعد از خارج کردن عصیرهایی که ذهاب ثلثین شده طبعاً مقداری از آن در ظرف باقی می‌ماند و دوباره داخل آن ظرف عصیر عنبی می‌ریزند تا ذهاب ثلثین شود حال اگر ملاقات این دو «عصیر عنبی که ذهاب ثلثین شده با عصیری که جوشیده نشده» مانع حلیت و طهارت شود ولو بعد از ذهاب ثلثین، لازمه آن این است که اجتناب از عصیر دومی که درست شده لازم باشد در حالی که سیره عملی متشرعه بر خلاف آن است.

ان قلت:
مگر شما «استاد خویی» در خل منقلب به خمر نفرمودید: اگر خمر متنجس به نجاست عرضیه غیر از خمر شود با انقلاب خمر به خل طاهر می‌شود زیرا نجاسات از امور اعتباریه هستند و شدت و ضعف در آنها متصور نیست تا بگویید به جهت اشتداد در نجاست روایات محلله شامل آن نمی‌شود و به عنوان شاهد فرمودید: در سابق معمولا خمر را از یهود و نصاری خریداری می‌کردند و به جهت ملاقات با دست آنها نجاست عرضی بر آنها عارض می‌شد با این حال در روایات به نحو مطلق حکم به طهارت در صورت انقلاب به خل شده است، از اطلاق این روایات استفاده نمودید که اگر نجاست خارجی با خمر ملاقات کند در صورت انقلاب آن به خل طهارت حاصل می‌شود.اگر اینطور باشد در ما نحن فیه هم باید نجاست عرضیه با زوال نجاست ذاتیه زائل شود.

جواب مرحوم استاد خویی از اشکال مقدّر

در آنجا روایات تثلیث اطلاق داشت و به اطلاق مقامی شامل عصیر عنبی که از اهل کتاب خریداری شده و به جهت ملاقات با دست آنها متنجس به نجاست عرضیه شده است نیز می‌شد ولی در اینجا که ذهاب ثلثین شده روایات تنها ناظر به نجاست ذاتیه آن است نه نجاست عرضی لذا آن اطلاق مقامی در اینجا وجود ندارد.

 


[1] الخوئي: لا عبرة به، و إنّما العبرة بالكيل و المساحة، و يرجع أحدهما إلى الآخر‌.
[2] إذا ذهب ثلثا الملقى فلا إشكال في طهارة الجميع. (الجواهري).بل لا يطهر بناءً على النجاسة. (الإمام الخميني).بل الظاهر العدم، إلّا أن يكون ما ذهب ثلثاه قليلًا مستهلكاً في الآخر. (الحكيم).بل يقوى عدم طهارته بناءً على نجاسة العصير بالغليان. (الخوئي).
[3] ذهاب الثلثين لكونه مطهّراً لما لم يذهب ثلثاه دون ما ذهب، فالبقاء على النجاسة حينئذٍ في هذا الفرض ظاهر. (النائيني).

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo