< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1401/12/20

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب القرض/احکام قرض /خسارت تأخير تأديه

 

جمع بندی

نسبت به مفاد قاعده‌ی تسبیب و حوزه‌ی تطبیق آن، با چند سؤال اساسی مواجه هستیم که باید از طریق جمع‌بندی روایات مربوطه، به پاسخ آن‌ها رسید. آن سؤالات کلّی عبارتند از:

    1. آیا قاعده‌ی تسبیب اختصاص به فعل دارد، یا شامل ترک فعل هم می‌شود؟

    2. آیا قاعده‌ی تسبیب اختصاص به مواردی دارد که خسارت و ضرر با قصد و علم سبب صورت گرفته باشد، یا شامل موارد جهل و عدم قصد هم می‌شود؟

    3. آیا قاعده‌ی تسبیب اختصاص به مقصّر بودن سبب دارد، یا شامل موارد عدم تقصیر سبب هم می‌شود؟

    4. آیا قاعده‌ی تسبیب اختصاص به مواردی دارد که غیر شخص متضرّر، مباشری وجود داشته باشد، یا شامل فرض مباشر ضرر بودن شخص متضرّر هم می‌شود؟

    5. آیا قاعده‌ی تسبیب مشمول هرنوع سببیتی مانند تشویق و توصیه و... نیز می‌شود یا خیر؟

با نگاه کلان به مجموع روایات نیز بدست می‌آید که تمام احادیث مربوط به تسبیب، براساس مفاد و مورد در چند گروه ذیل قابل تلخیص است:

     ضامن بودن سبب نسبت به خسارت‌های ناشی از اقدامات او در طریق و مسیر عمومی (مانند حفر چاه در طریق[1] یا نصب ناودان و میخ و فاضلاب و بستن چارپا در طریق مسلمین[2] ، یا هرآن چیزی که موجب ضرر به طریق مسلمین شود[3] ).[4]

     ضامن بودن شهود نسبت به شهادت خلاف واقعی که موجب صدور رأی ناحق شده باشد (مانند ضمانت شاهد زور[5] ).

     ضامن بودن طبیب و دامپزشک نسبت به صدمات ناشی از خطای پزشکی[6] (مانند رفع مسئولیت پزشک با اخذ برائت‌نامه[7] ).

     ضمان بودن صاحب‌خانه نسبت به خسارت‌های وارده بر مهمان از ناحیه‌ی سگ خانه (مانند قضاوت امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت به عقر کلب[8] ). [9]

 


[1] وسائل الشيعة، الشيخ الحر العاملي، ج29، ص241، أبواب أبواب موجبات الضمان، باب8، ح3، ط آل البيت.. وبإسناده عن أحمد بن محمد بن خالد، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة، قال : سألته عن الرجل يحفر البئر في داره أو في أرضه، فقال : أما ما حفر في ملكه فليس عليه ضمان، وأما ما حفر في الطريق، أو في غير ما يملك فهو ضامن لما يسقط فيه
[2] محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبدالله عليه‌السلام قال : قال رسول الله صلى ‌الله ‌عليه ‌وآله : من أخرج ميزابا، أو كنيفا، أو أوتد وتدا، أو أوثق دابة، أو حفر شيئا في طريق المسلمين فأصاب شيئا فعطب فهو له ضامن. ۲۹/ ۲۴۵/ ۳۵۵۴۷.
[3] وسائل الشيعة، الشيخ الحر العاملي، ج29، ص243، أبواب أبواب موجبات الضمان، باب9، ح1، ط آل البيت.. محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن حماد، عن الحلبي، عن أبي عبدالله عليه‌السلام قال : سألته عن الشيء يوضع على الطريق فتمر الدابة فتنفر بصاحبها فتعقره؟ فقال : كل شيء يضر بطريق المسلمين فصاحبه ضامن لما يصيبه
[4] براساس عمومیت این روایات، صرف استناد خسارت واقع شده در مسیر و معبر (بلکه هرجایی که انسان موظف به حفاظت و مراقبت آن است) به شخصی، سبب ضامن بودن می‌شود حتی اگر آن خسارت ناشی از ترک فعل باشد و جهل او رافع مسئولیتش نخواهد بود.
[5] وسائل الشيعة، الشيخ الحر العاملي، ج27، ص327، أبواب كتاب الشهادات، باب11، ح2، ط آل البيت.. وعن محمّد بن يحيى، عن أحمد بن محمّد، عن عليِّ بن الحكم، عن جميل، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) في شاهد الزور قال : إن كان الشيء قائماً بعينه ردّ على صاحبه، وإن لم يكن قائماً ضمن بقدر ما أتلف من مال الرجل
[6] نسبت اینکه این روایت بر عملیات جراحی است یا اعم از جراحی و تجویز داروست، اختلاف نظر وجود دارد.
[7] وسائل الشيعة، الشيخ الحر العاملي، ج29، ص260، أبواب أبواب موجبات الضمان، باب24، ح1، ط آل البيت.. محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبدالله عليه‌السلام قال : قال أميرالمؤمنين عليه ‌السلام : من تطبب أو تبيطر فليأخذ البراءة من وليه، وإلا فهو له ضامن
[8] وسائل الشيعة، الشيخ الحر العاملي، ج29، ص254، أبواب أبواب موجبات الضمان، باب17، ح2، ط آل البيت.. وعنه، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبدالله عليه‌السلام، قال : قضى أميرالمؤمنين عليه‌السلام في رجل دخل دار قوم بغير إذنهم فعقره كلبهم، قال : لا ضمان عليهم، وإن دخل بإذنهم ضمنوا
[9] مأذون بودن خسارت دیده نه صرفا به معنای دخول مشروع او در خانه، بلکه به معنای مهمان بودن او و دخول با دعوت است که صاحب خانه در این فرض مسئول محافظت از او و مراقبت از سگ خواهد بود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo