< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1401/12/21

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب القرض/احکام قرض /خسارت تأخير تأديه

 

     ضامن بودن خسارات ناشی از حفاری مجاز در غیر ملک شخصی (مانند حفر بئر در غیر ملک[1] ).

     ضامن بودن مدعوّ نسبت به دعوت شبانه‌ی مهمان (مانند ضامن بودن دعوت کننده از خروج انسان از خانه تا برگشت او در شب[2] ).

     ضامن بودن راکب و قائد نسبت به خسارات وارده توسط چارپا (مانند مسئولیت سوار نسبت به دست و پای چارپا و مسئولیت قائد نسبت به خصوص دست چارپا[3] ).

     ضامن بودن مالک حیوان در خصوص بروز خسارت در شب (مانند مسئولیت مالک سگ نسبت به آسیب رساندن آن در خصوص شب[4] ، یا مسئولیت زارع در روز و صاحب چارپا در شب[5] ).

 

به نظر می‌رسد با توجه به روایات، اولا ضمانت سبب اختصاص به فعل ندارد و شامل ترک فعل هم می‌شود و بدین جهت ترک بستن چارپا در شب یا عدم محافظت زارع از زراعت در روز مسئولیت آور تلقی شده است، و ثانیا قاعده‌ی تسبیب اعم از علم و جهل و عمد و غیر قصد است و لذا در روایات، راکب و قائد مسئول خسارات برآمده از چارپا شناسایی شده‌اند درحالی که علم یا قصد به خسارت ندارند. ثالثا مسئولیت سبب دائر مدار مقصّر بودن اوست[6] و تمییز بین شب و روز یا مأذون بودن و نبودن شخص وارد شده در خانه یا حفاری در طریق و ملک ناظر به حوزه‌ی مسئولیت عقلی یا عقلائی سبب و احراز تقصیر او در ایفای وظیفه می‌باشد[7] . رابعا جریان قاعده‌ی تسبیب موقوف بر وجود واسطه‌ای غیر از متضرر نیست و از این رو حفر کننده‌ی چاه در مسیر عبور و مرور ضامن شناسایی شده است در حالی که مباشر ضرر همان شخص متضرر می‌باشد[8] .


[6] از منظر حقوق سه معیار برای مقصر شناختن آسیب زننده وجود دارد که عبارتند از : اقدام نمودن به عمل نامشروع، ترک نمودن وظیفه و اقدام ناشی از بی‌موالاتی و سهل‌انگاری.
[7] براساس روایات دلیلی بر ضمانت سبب غیر مقصر وجود ندارد لکن روایت نافی مسئولیت از او نیز وجود ندارد، و لذا اگر دلیلی همانند سیره‌ی عقلائیه بر مسئولیت او اقامه شود، معارض روایات نخواهد بود.
[8] باید توجه داشت که اگر غیر از متضرر، واسطه‌ای در ضرر وجود نداشته باشد و فعل سبب نیز از افعالی باشد لامحاله منجر به بروز خسارت شود، بر فعل سبب اطلاق اتلاف خواهد شد نه تسبیب مانند باز کردن درب قفس پرنده.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo