< فهرست دروس

درس اصول استاد حمید درایتی

1400/08/18

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: المطلق و المقيد/حمل مطلق بر مقيد /مختار استاد

         هردو سالبة باشد [1] :

             اثبات حكم سلبى نمايد (لاتعتق رقبةً و لاتعتق رقبةً كافرة) :

     امتثال آن شمولى باشد :

     تعدد حكم احراز نشود — اگرچه نهى از ماهيت حتى اگر به صورت بدلى هم باشد، امتثال آن غالبا شمولى است (الماهية ينتفى بانتفاء جميع افراده) [2] لكن اساسا از دو دليل سلبى، تعدد حكم استظهار نمى شود [3] (هرچند ممكن است) بلكه صرفا تأكيدى به نظر مى رسد. بنابراين سعة و ضيق دو دليلى كه ناظر بر حكم واحد هستند، متنافى يكديگر بوده و حمل مطلق بر مقيّد صورت مى گيرد.

     تعدد حكم احراز شود (بر اساس جواز اجتماع مثلين و تغليط حرمت با دليل دوم) :

         مفهوم وصف پذيرفته شود — با توجه به سالبة بودن حكم (حرمت)، مفهوم وصف دليل مقيّد كما كان متنافى با دليل مطلق خواهد بود [4] و لامحاله حمل مطلق بر مقيّد صورت مى گيرد.

         مفهوم وصف پذيرفته نشود — تنافى بين دو دليل وجود نخواهد داشت فلذا حمل مطلق بر مقيّد صورت نمى گيرد.

     امتثال آن بدلى باشد (نهى بدلى قابل تصوير است مانند نهى از اكل موطوئة انسان در شبهه غير محصورة) :

     وحدت حكم احراز شود — حمل مطلق بر مقيّد صورت مى گيرد.

     تعدد حكم احراز شود — حمل مطلق بر مقيّد صورت نمى گيرد.

     هيچ يك احراز نشود — كلام مجمل است و بايد به اصل عملى رجوع شود.

             سلب حكم اثباتى نمايد (لايجب عتق رقبة و لايجب عتق رقبة مؤمنة) — تنافى بين دو دليل وجود ندارد تا حمل مطلق بر مقيّد صورت گيرد.

     هردو دليل شمولى باشد :

         هردو موجبة باشد (أعتق الرقبة و أعتق الرقبة المؤمنة) :

             مفهوم وصف پذيرفته نشود — با توجه به اينكه شموليت دليل به منزله ى تعدد حكم است و هر حكمى موضوع مستقلى دارد، تنافى بين دو دليل وجود نخواهد داشت فلذا حمل مطلق بر مقيّد صورت نمى گيرد.

             مفهوم وصف پذيرفته شود — اگرچه شموليت دليل به منزله ى تعدد حكم است و از اين جهت تنافى بين دو دليل متفاوت وجود نخواهد داشت لكن با توجه به مفهوم وصف، دو دليل متنافى خواهد بود و براى رفع آن، حمل مطلق بر مقيّد صورت مى گيرد.

         هردو سالبة باشد :

             اثبات حكم سلبى نمايد (لاتعتق الرقبة و لاتعتق الرقبة الكافرة) :

     تعدد حكم احراز نشود — با توجه به اينكه از دو دليل سلبى، تعدد حكم استظهار نمى شود (هرچند ممكن است) بلكه صرفا تأكيدى به نظر مى رسد، سعة و ضيق دو دليلى كه ناظر بر حكم واحد هستند، متنافى يكديگر بوده و حمل مطلق بر مقيّد صورت مى گيرد.

     تعدد حكم احراز شود (بر اساس جواز اجتماع مثلين و تغليط حرمت با دليل دوم) :

     مفهوم وصف پذيرفته نشود — تنافى بين دو دليل وجود نخواهد داشت فلذا حمل مطلق بر مقيّد صورت نمى گيرد.

     مفهوم وصف پذيرفته شود — با توجه به سالبة بودن حكم (حرمت)، مفهوم وصف دليل مقيّد كما كان متنافى با دليل مطلق خواهد بود و لامحاله حمل مطلق بر مقيّد صورت مى گيرد.

     سلب حكم اثباتى نمايد (لايجب عتق الرقبة و لايجب عتق الرقبة المؤمنة) — تنافى بين دو دليل وجود ندارد تا حمل مطلق بر مقيّد صورت گيرد.

 


[1] بايد توجه داشت كه عنوان سالبة بدلى به اعتبار لفظ دليل است و الا از حيث امتثال اگر انتقاء ماهيت مطلوب باشد، سالبة هميشه شمولى و انتفاء ماهيت به انتفاء تمام افرادش مى باشد، اما اگر انتفاء فرد واحد ماهيت مطلوب باشد (مانند ترك فرد واحد در اطراف علم اجمالى)، سالبة حتى در مقام امتثال نيز بدلى خواهد بود.
[2] سرّ آنكه مرحوم آيت الله خوئى در فقه ادعا نمودند حمل مطلق بر مقيّد نسبت به نواهى صورت نمى گيرد آن است كه نواهى در مقام امتثال (غالبا) شمولى مى باشد و در دليل شمولى كه به منزله احكام متعدد است، تنافى وجود نخواهد داشت لكن عموميت اين ادعا تمام نيست.
[3] از منظر عرف نهى از ماهيت شامل تمام مصاديق آن مى شود و نهى دوباره از برخى افراد آن لغو خواهد بود مگر اينكه دليل اثباتى بر تعدد تكليف وجود داشته باشد و اصل تأسيسية بر فرض قبول، اثبات حكم دومى نمى نمايد، برخلاف موارد دليل هاى بدلى موجبة كه اصل بر تعدد تكليف است و وحدت تكليف نياز به اثبات دارد.
[4] اگرچه در اين فرض تعدد حكم احراز شده است اما مفهوم وصف حتى به صورت موجبة جزئية نافى حكم حرمت (به هر دليلى) از ماهيت مطلقة است فلذا با دليلى كه اثبات حرمت براى مطلق ماهيت مى كند، در تعارض خواهد بود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo