< فهرست دروس

درس اصول استاد حمید درایتی

1400/11/11

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مباحث قطع/حجيت قطع /مبنای مختار

 

بخش سوم - تفاوت قطع و اطمينان

همچنان كه گفته شد، يكى از حالات مكلف قطع است كه عبارت بود از اعتقاد جازم و بدون احتمال خلاف و حجيّت آن ذاتى دانسته شده بود ؛ اما حالت ديگرى نيز براى مكلف قابل تصور است كه از آن تعبير به اطمينان مى شود و مباحث آن در ضمن چهار مبحث ارائه مى شود :

 

مبحث اول - تعريف اطمينان

براى اطمينان دو تعريف وجود دارد :

     آن اعتقاد جازمى است كه همراه احتمال خلاف نسبت به آن منتفى نباشد (احتمال خلاف فعلى).

     آن اعتقاد جازمى است كه بعد از التفات و تنبيه، احتمال خلاف نسبت به آن منتفى نباشد (احتمال خلاف شأنى). [1]

 

مبحث دوم - اقوال در مسألة

اگرچه نزد اصوليين مسلّم دانسته شده است كه اطمينان حجيّت ذاتى ندارد اما نسبت به حجيّت جعلى و اعتبارى آن چند نظريه وجود دارد :

     اطمينان مطلقا حجيّت دارد.

     اطمينان مطلقا حجيّت ندارد.

     تفصيل در مسأله :

         اطمينان در احكام حجيّت دارد اما در موضوعات حجيّت ندارد (كما يظهر من عبارات العراقى)

         اطمينان در صورتى كه از مناشئ عقلائى باشد، حجيّت دارد و در صورتى كه از مناشئ غير عقلائى (نفسانى) باشد، حجيّت ندارد (كما ادعى السيد السيستانى) .


[1] برخى معتقدند كه هيچ امر مقطوعى براى أبناء بشر وجود ندارد و اعتقاد جازمى كه براى آنان متصور است مشوب به احتمال خلاف و لو به مقدار بسيار اندك مى باشد. لازمه ى اين خوانش آن است كه صرف احتمال خلاف شأنى موجب تبديل قطع به اطمينان شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo