< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد لطف‌الله دژکام

1402/08/02

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: المیاه /کتاب الطهاره /المختصر النافع

 

خلاصه مباحث گذشته:

بحث ما در روایات دال بر طاهریت و مطهریت آب مطلق بود که سند برخی از آنها را بررسی کردیم.

1- بررسی سندی روایات دال بر طاهریت و مطهریت آب مطلق

در روایت آمده «أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيُّ فِي الْمَحَاسِنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنِ ابْنِ أُخْتِ الْأَوْزَاعِيِّ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ الْيَسَعِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ ع‌ الْمَاءُ يُطَهِّرُ وَ لَا يُطَهَّر»[1]

محاسن کتاب احمد بن محمد بن خالد برقی است. این کتاب در دو جلد چاپ شده است. شیخ طوسی فرموده این کتاب مفصل بوده و قسمت هایی از آن از بین رفته است. محدث ارموی مقدمه مفصلی بر کتاب محاسن دارد. در مقدمه کتاب آمده «أحمد بن محمّد بن خالد بن عبد الرّحمن بن عليّ البرقيّ منسوب‌ إلى‌ برقة قم أبو جعفرأصله كوفيّ ثقة غير أنّه أكثر الرّواية عن الضّعفاء و اعتمد المراسيل‌»

ابن غضائری کتاب رجال دارد که جزء کتب اصلی رجال است ولکن در آن کتاب قدح زیاد دارد و می گویند قدح او ضربه به وثاقت نمی‌زند. ایشان که به راحتی کسی را توثیق نمی کند، برقی را مدح کرده است. «قال ابن الغضائريّ: «طعن عليه القميّون و ليس الطّعن فيه و إنّما الطّعن فيمن يروى عنه فانّه كان لا يبالى عمّن أخذ على طريقة أهل الاخبار و كان أحمد بن محمّد بن عيسى أبعده عن قم ثمّ أعاده إليها و اعتذر إليه؛ و قال: وجدت كتابا فيه وساطة بين أحمد بن محمّد بن عيسى و أحمد بن محمّد بن خالد و لمّا توفّى مشى أحمد بن محمّد بن عيسى في جنازته حافيا حاسرا ليبرئ نفسه ممّا قذفه به و عندي أنّ روايته مقبولة»» ابن غضائری فرموده قمیون برقی را تضعیف کرده اند و خالد برقی را از قم خارج کرده بودند به خاطر اینکه نقل از ضعفا می کرده است. بعد از اینکه برقی فوت می کند احمد بن محمد بن عیسی در تشییع جنازه او شرکت کرده است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo