< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد لطف‌الله دژکام

1401/09/08

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: سقط جنین /فقه پزشکی /مسائل مستحدثه

 

خلاصه مباحث گذشته:

بحث ما در مجوزات سقط جنین بود. دو نکته باید بیان شود که یکی از آنها موضوع کارگروه شورای اجتماعی کشور است. در رابطه با سقط جنین نکاتی مورد تأکید آنها قرار گرفته که خوب است در جریان قرار بگیرید.

تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از سقط جنین

در این بیانیه آمده «در خصوص موضوع سقط جنین، با موافقت و تأیید اعضای جلسه موارد زیر مورد تصویب قرار گرفت» بخاطر حفظ جوانی جمعیت سیاست هایی اتخاذ شده است. با افزایش بهداشت، امید به زندگی بالا رفته است. سابقا روی شصت سالگی بود ولی به بالای هفتاد سالگی رسیده است. رشد بهداشت باعث شده است که تعداد افراد مسن زیاد شود. برای جمعیت کشور خوب نیست که جمعیت رو به پیری برود چرا که آن زمان، زمان کارکردن نیست و فقط مصرف کننده هستند. باید کسانی که تولید ثروت می کنند افزایش پیدا کند. قانون جوانی جمعیت در این راستا تصویب شده است. مواردی را راجع به سقط جنین نوشته اند. «سامانه ماده 54 قانون جوانی جمعیت در موضوع ثبت وقایع مرتبط با باروری، ناباروری و سقط اجرایی توسط دستگاه های ذی ربط راه اندازه کرده اند».

«مورد سوم: مقرر شد تبلیغ و هدایت به سقط و معرفی فروشندگان غیر قانونی و مطب های غیر قانونی سقط، جزء فهرست مصادیق مجرمانه فضای مجازی گردد»

«مورد چهارم: مقرر شد سازمان غذا و دارو نسبت به نظارت بر عدم فروش داروهای سقط در عطاری ها اقدام نماید. مقرر شد سازمان نظام پزشکی در خصوص معلق کردن فعالیت متخلفین تا زمان رسیدگی قضایی اقدام گردد. مقرر شد پلیس فتا نسبت به شناسایی متخلفین فضای مجازی کارگروه ویژه تشکیل داده و متخلفین را به مراجع قضایی ارجاع دهد.»

«مقرر شد سازمان پزشکی قانونی نسبت به اصلاح روند صدور مجوزهای سقط قانونی با توجه به مفاد ماده 56 قانون جوانی جمعیت اقدام نماید».

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo