درس خارج فقه احمد فرخفال
99/06/29
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: فقه العلاقات الانسانیه /تعاملات حکوت وولایت / مقدمات - نیاز جامعه به حکومت
خطبه 40 نهج البلاغه را مورد بررسی قرار دادیم . این خطبه فارغ از مسائل اجتهادی ، مبنای حضرت را بیان میکند . لذا این که حضرت در کنار غاصبین قرار می گیرد و در مواردی کمک شان می کند ، نه بخاطر این است که آن ها را تائید می کند بلکه بخاطر نیاز شدید جامعه به حکومت است . حال اگر به فرموده حضرت « بَرٍّ » شد چه بهتر، اما اگر فاجرشد چارهای نیست ، بهتر از بی حکومتی است .
استاد: حقیقتاً و لبّاً (عقلاً) این مطلب قابل تصدیق است که حاکمِ فاجر از بی حکومتی و هرج و مرج بهتر است .
در خطبه سوم (شق شقیه ) حضرت می فرماید :
أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز[1] حضرت میفرماید : حکومت عهد خدا بر علماست و درخواست مردم حجت را بر اجرای حکومت تمام میکند .
این ها تابدین جا شواهد و دلایل عقلی و تاریخی بر لزوم حکومت بر جامعه است . انشاءالله ادله اجتهادی هم د جلسات آینده خواهد آمد .