< فهرست دروس

درس خارج فقه احمد فرخ‌فال

99/12/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: ولاية الفقيه/أقسام الولاية /شرح انواع حاکمیت ها

 

در بحث حکومت و ولایت مبانی قرآنی و روایی و تاریخی و سیره عقلا به طور تفصیل از ابتدای سال تحصیلی تا کنون خدمت دوستان عرض شد به نظر رسید که حرفهایی که در واژه حکومت و فرمانروایی و انتخاب سیستم های سیاسی و نظارتی و اجرایی کشورها مطرح هست را هم گذری بکنیم و بیان کنیم ، مقالات متعدد و واژه شناسی های متعددی را در محافل علمی و فضاهای دیجیتالی و مجازی می توان پیدا کرد که اشاره ای به این واژه شناسی ها می کنیم تا دوستان آدرسهایی که داده می شود مراجعه کنند و بحث را کامل تر کنند و در پایان این بحث حکومت و ولایت از دیدگاه مبانی دینی این تتمه بحث را ولو ختماه مسک نیست اما بعنوان اینکه همه نظرات و ایده ها دیده شده باشد به نظرم مهم است .

حکومت در لغت : در واژه شناسی حکومت گفته شده است از حکومت از ریشه عربی حکم گرفته شده و به معنای قضاوت و دستور دادن و داوری کردن و حتی در معنای دهن بند زدن به اسب هم استفاده شده است . و واژه حکمت به معنای دانایی ه بعضی ها از این ریشه این واژه را گرفته اند .

در زبان انگلیسی هم حکومت را در سالیان دور و در انگلستان قرون وسطا و در فرانسه باستان و یونان باستان کلمه حکومت در واژه لاتین خود به گونه ای تعبیر شده است و بعضی معتقد هستند که کلمه حکومت حتی در انگلستان قرون وسطا و فرانسه و یونان باستان از کلمات یونانی گذشته گرفته شده است .

افلاطون در کتاب جمهوری توصیفاتی و مطالبی را بیان کردند بر سر توصیف نظریات صغرات در یک مکالمه ای ورود می کند و واقعیت چهار نوع رژیم سیاسی را مطرح کردند و در دسته بندی حکومت ها بر اساس نهاد های تصمیم ساز و بر اساس شایسته سالاری حکومت را با مفاهیمی که داشتند مطرح می کردند .

در ادامه استاد مطالبی را پیرامون نحوه سرمایه داری و لیبرال دموکراسی و نژاد پرستی و اشراف سالاری و مردم سالاری و ... تا انتهای فایل صوتی بیان کردند که توصیه می شود به فایل صوتی مراجعه شود .

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo