< فهرست دروس

درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی

1401/06/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مباحث الفاظ/اقتضاء النهی للفساد6 /مراد از نهی 4

 

○ نهایه‌الدرایه ج۲ص۳۸۳س۱۰تعلیقه۲۲۱

- اقتضاء النهی للفساد (۶)

۱. آخوند ره: نهی غیری در صورتی داخل در محل بحث است که اصلی باشد زیرا نهی تبعی از مقوله‌ی معناست و بحث در دلالت نهی است.

۲. اشکال: تقیید مرحوم آخوند ره به اصلی بودن نهی وجهی ندارد زیرا :

الف - بنابر اصالت و تبعیت در دلالت ، هم نهی اصلی و هم نهی تبعی داخل در بحث است زیرا هر دو مدلول نهی‌اند هرچند به دلالت التزامی باشد.

ب - بنابر اصالت و تبعیت در اراده (= اراده تفصیلی و ارتکازی) ، هر دو از مقوله‌ی معنا بوده و بحث در دلالت است و وجهی برای تقیید به اصالت نیست.

۳. پاسخ: اراده تفصیلی ممکن است مدلول واقع شود (بلکه هر آنچه مدلول واقع شده هر چند در دلالت اشاره، متعلق اراده تفصیلی قرار گرفته است)

۴. در نگاه محقق اصفهانی ره تبعی بودن اراده آن است که اراده‌ای از اراده‌ای دیگر مترشح شود و ملاک تبعیت معلولیت است هرچند مورد اراده تفصیلی باشد.

۵. مختار آخوند ره : واجب نفسی فقط متعلق اراده تفصیلی است و واجب اصلی است ولی واجب غیری ممکن است مورد تعلق اراده تفصیلی باشد (=واجب اصلی) و ممکن است که مورد تعلق اراده ارتکازی باشد(=واجب تبعی)

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo