< فهرست دروس

درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی

1401/07/13

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مباحث الفاظ/اقتضاء النهی للفساد13 /ماهیت صحت و فساد1

 

○ نهایه‌الدرایه ج۲ص۳۸۷س۳تعلیقه۲۲۷

- اقتضاء النهی للفساد (۱۳)

۱. صغری: مطابقت و موافقت ، تنها میان دو شیء تصور میشود (= مطابقت معنای حرفی است )

کبری: معقول نیست که معنای حرفی در حیّز جعل استقلالی و یا تَبَعی قرار گیرد

نتیجه: معقول نیست که مطابقت در حیّز جعل استقلالی و یا تبعی قرار گیرد.

۲. مجعول انتزاعی ( در نگاه برخی از اصولیون ) به یکی از دو نحو زیر است:

الف. تبعی. در این نحو ، مجعول استقلالی و تبعی دارای تعدد جعل‌اند البته یکی سبب و دیگری مسبب است . مثل آنکه وجوب ذوالمقدمه ( اراده ذو المقدمه ) علت فاعلی و سبب برای وجوب مقدمه ( اراده مقدمه ) است.

ب. بالعرض . مجعول بالذات و بالعرض دارای وحدت جعل‌اند و آن جعل، جعلِ یکی از آن دو است بالذات و جعل دیگری است بالعرض.

۳. در نگاه محقق اصفهانی ره مجعول انتزاعی ، فقط مجعول بالعرض است نه بالتبع.

۴. در جعل بالتبع ، با توجه به تعدد جعل و استقلال هر یک از دو جعل از دیگری، باید گفت معنای حرفی؛ معقول نیست که مجعول بالتبع باشد و الا لازم می‌آید که از این معنای حرفی منسلخ شود و معنایی استقلالی لحاظ گردد.

۵. معنای حرفی ( حقیقت نسبت ) متقوم به منتسبین است در ذهن و عین.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo