درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1401/07/13
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث الفاظ/اقتضاء النهی للفساد13 /ماهیت صحت و فساد1
○ نهایهالدرایه ج۲ص۳۸۷س۳تعلیقه۲۲۷
- اقتضاء النهی للفساد (۱۳)
۱. صغری: مطابقت و موافقت ، تنها میان دو شیء تصور میشود (= مطابقت معنای حرفی است )
کبری: معقول نیست که معنای حرفی در حیّز جعل استقلالی و یا تَبَعی قرار گیرد
نتیجه: معقول نیست که مطابقت در حیّز جعل استقلالی و یا تبعی قرار گیرد.
۲. مجعول انتزاعی ( در نگاه برخی از اصولیون ) به یکی از دو نحو زیر است:
الف. تبعی. در این نحو ، مجعول استقلالی و تبعی دارای تعدد جعلاند البته یکی سبب و دیگری مسبب است . مثل آنکه وجوب ذوالمقدمه ( اراده ذو المقدمه ) علت فاعلی و سبب برای وجوب مقدمه ( اراده مقدمه ) است.
ب. بالعرض . مجعول بالذات و بالعرض دارای وحدت جعلاند و آن جعل، جعلِ یکی از آن دو است بالذات و جعل دیگری است بالعرض.
۳. در نگاه محقق اصفهانی ره مجعول انتزاعی ، فقط مجعول بالعرض است نه بالتبع.
۴. در جعل بالتبع ، با توجه به تعدد جعل و استقلال هر یک از دو جعل از دیگری، باید گفت معنای حرفی؛ معقول نیست که مجعول بالتبع باشد و الا لازم میآید که از این معنای حرفی منسلخ شود و معنایی استقلالی لحاظ گردد.
۵. معنای حرفی ( حقیقت نسبت ) متقوم به منتسبین است در ذهن و عین.