درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1401/07/20
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث الفاظ/اقتضاء النهی للفساد18 /ماهیت صحت و فساد6
○ نهایهالدرایه ج۲ص۳۸۸س۱۹تعلیقه۲۲۹
- اقتضاء النهی للفساد (۱۸)
۱. اراده جعل صحت ( به معنای مطابقت و یا مسقطیت ) نسبت به وجوب قضاء و عدم آن ، موجب خروج از بحث است زیرا :
مقدمه اول- صحت و فساد در مساله اقتضاء وصف فعل است.
مقدمه دوم - اگر صحت و فساد را نسبت به وجوب قضاء و عدم آن در نظر بگیریم وصف فعل نخواهند بود.
۲. در صحت به معنای موافقت و مطابقت، وجوب قضاء و عدم آن ، حکم مامور به ظاهری و اضطراری نیستند تا مطابقت ماتی به با آن انتزاع شود.
۳. در صحت به معنای مسقطیت امر به قضاء و اعاده ممکن است تخیل شود : از آنجا که در ماتیبه ظاهری و اضطراری عقل ادراک نمیکند مسقط بودن را پس این مسقطیت جعلی است و به تبع انشاء عدم وجوب اعاده و قضاء است. پس صحت به معنای مسقطیت مجعول تبعی ( انتزاعی ) تشریعی است چرا که منشا انتزاعِ آن مجعول تشریعی است.
۴. در این تخیل از یک سو منشا انتزاع مسقطیت ، ماتی به در نظر گرفته شده و از سوی دیگر منشا انتزاع ؛ انشاء عدم وجوب قضاء در نظر گرفته شده است مگر آنکه متخیل قبول نداشته باشد که ماتی به منشا انتزاع باشد