< فهرست دروس

درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی

1401/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مباحث الفاظ/اقتضاء النهی للفساد56 /مقتضای نهی از معامله11

○ نهایه‌الدرایه ج۲ص۴۰۷س۱۱تعلیقه۲۴۵

- اقتضاء النهی للفساد (۵۶)

۱. حکایت شده : نهی دلالت بر صحتِ منهی‌عنه دارد (چرا که اگر فاسد باشد مقدور مکلف نیست).

۲. تحقیق آخوند ره :

یک. در باب معاملات، نهی از مسبّب و تسبیب، دلالت بر صحت دارد زیرا متعلق نهی اگر فاسد باشد مقدور مکلف نیست. نهی از ذات سبب دلالت بر فساد ندارد زیرا ذات سبب مقدور است هرچند فاسد باشد.

دو. در باب عبادات:

الف.عبادت ذاتی مقدور است (هرچند فاسد و مقرب نباشد).

ب. عبادت غیر ذاتی که قصد قربت در آن معتبر است، اگر متعلق نهی باشد مقدور نیست مگر بنابر جواز اجتماع امر و نهی در شیء واحد به عنوان واحد.

ج. عبادت غیر ذاتی و شانی (= اگر ماموربه باشد قصد قربت در آن معتبر است)، اگر متعلق نهی باشد مقدور است و بالفعل عبادت نیست تا آنکه صحیح باشد.

۳. حاشیه آخوند ره بر کفایه:

یک. کبری (تعلق نهی به شیئی که دارای اثر است دلالت بر صحتِ آن و ترتب اثر بر آن دارد زیرا متعلق نهی باید مقدور باشد.

دو. در باب عبادات، متعلق نهی دارای اثر نیست .

سه. در باب معاملات، اگر اثر ، لازمِ وجود منهی‌عنه باشد دلالت بر صحت دارد.

۴. محقق اصفهانی ره :

یک.اگر صحت شیء و نفوذِ آن ، لازمِ وجودِ آن باشد ، نهی کاشف از صحتِ آن است چرا که:

الف. مفروض: متعلق نهی ، موجود نیست مگر به طور صحیح

ب. پس باید در ظرف امتثال ، مقدور باشد.

دو. بیع حقیقی، نفوذ لازمِ وجودِ آن است بر خلاف ذات عقد انشائی .

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo