درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1401/11/19
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث الفاظ/مفاهیم4 /مقدمات4
○ نهایهالدرایه ج۲ص۴۱۱س۱۰تعلیقه۲۴۷
- مفاهیم، مقدمه (۴)
۱. دلالت به معنای فاعلی : علّت بودن لفظ برای انفهام معنا
۲. علّت بودن لفظ برای انفهام ، به واسطه قالب بودن لفظ برای معناست.
۳. لفظ ، فقط قالب برای معنای منطوقی است نه آنکه به طور اصالی قالب برای معنای منطوقی باشد و به طور تبعی ؛ قالب برای معنای مفهومی باشد چرا که معقول نیست.
۴. موجِب انفهام معنای منطوقی ؛ خودِ لفظ است و موجِب انفهام معنای مفهومی ، خودِ انفهام معنای منطوقی است.
۵. پس میتوان گفت: دلالت لفظ بر خود معنا و دلالت معنای لفظ بر لازمِ آن ، متصف به منطوق بودن و مفهوم بودن خواهند بود.
۶. پس، دالّ دو قسم است :
یک. منطوق (لفظ).
دو. مفهوم (معنا).
۷. به واسطه انقسام دالّ، معنا منقسم به منطوقی و مفهومی میشود و الا معنا مورد نطق نیست بلکه لفظ مورد نطق است.
۸. انقسام دالّ، خلاف ظاهر اصولیون است. چه بسا مناسبتر آن است که منطوق بودن و مفهوم بودن از اوصاف دلالت به معنای مفعولی شمرده شوند.
• حاشیه محقق اصفهانی ره بر نهایه الدرایه ( ج۲ص۴۱۰پاورقی۲) :
۱. وجوب مقدمه تابع وجوب ذوالمقدمه در انفهام نیست پس وجوب مقدمه ، مدلول مفهومی لفظ (صلِّ مثلاً) نیست.
۲. اشکال:
یک. تبعیت در انفهام ، به واسطه ملازمه عقلی و یا جعلی میان دو معناست.
دو. همانطور که لازمه علیت منحصره ، انتفاء در ظرف انتفاء است، لازمه وجوب ذوالمقدمه نیز - با برهان و یا وجدان - وجوب مقدمه است.
سه. پس همان طور که انتفای مزبور مدلول مفهومی لفظ است وجوب مقدمه نیز مدلول مفهومی لفظ است.
۳. پاسخ : اگر حیثیتی که به واسطهی آن انفهام تبعی تحقق مییابد مدلول لفظی منطوقی باشد ، انفهام تبعی ، از مدالیل لفظی مفهومی خواهد بود و الا مدلول التزامی عقلی محضی خواهد بود.
۴. حیثیتی که اقتضای انتفاء در ظرف انتفاء دارد عبارت است از انحصاری بودن علت تامه که مدلول وضعی و یا اطلاقی جمله شرطیه است به خلاف جهتی که اقتضای وجوب مقدمه را دارد که چنین نیست.