< فهرست دروس

درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی

1402/01/31

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مباحث الفاظ/مفاهیم46 /مفهوم شرط42

 

○ نهایه‌الدرایه ج۲ص۴۳۲تعلیقه۲۷۱

- مفهوم شرط (۴۲)

۱. آخوند ره: تفصیل میان اختلاف شروط در جنس و عدمِ آن، در مساله تداخل، وجهی ندارد.

۲. محقق اصفهانی ره : شاید وجهِ آن، عبارت باشد از ظهور تعلیق حکم بر صرف الوجود.

۳. اگر مراد از صرف الوجود، ناقض عدم مطلق باشد، چنین معنایی معقول نیست زیرا هر وجودی؛ ناقضِ عدمِ خود است.

۴. اگر مراد از آن، عدم لحاظ ممیّزات برای انحاء وجودات باشد، باید گفت: انحاء وجودات، خودشان و بدون لوازم متعین و متشخص‌اند و تعدد وجود با عدم لحاظ ممیزات، نفی نمی‌شود.

۵. اگر مراد، صرف الوجود به طوری که وجودی از آن شاذ نباشد ، باشد، تحقق این معنا در خارج معقول نیست.

۶. معقول از وجود صرف الوجود در خارج ، وجود مبدا و فیضِ او (وجود منبسط) است. البته در این نگاه صلات و صیامی و غیرِ آن لحاظ نمی‌شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo