درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1402/03/14
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مباحث الفاظ/عام و خاص9 /حجیت عام مخصص در باقی3
○ نهایهالدرایه
ج۲ص۴۵۱س۵تعلیقه ۲۸۹
- عام و خاص۹/ حجیت عام مخصّص در باقی۳
۱. فعلیتِ هر انشائی، فعلیتِ داعیِ آن انشاء است.
۲. مراد از عدم ترتب بعث بر انشاء به داعی جعل قاعده ، عدم انتزاع و اعتبار بعث عقلائی از انشاء به داعی جعل قاعده است.
۳. مراد از عدم ترتب حجیت بر انشاء به داعی جعل قاعده؛ عدم انتزاع و اعتبار حجیت عقلائی از انشاء به داعی جعل قاعده است.
۴. انشاء به داعی تنجیز معقول نیست زیرا مادهای که مورد بعث انشائی است نه قابل تنجیز است و نه قابل تنجز.
۵. آنچه که قابل تنجز است حکم مثل نماز است چه اینکه آنچه که قابل تنجیز است حاکی از حکم مثل نماز است.