درس نهایة الدرایة استاد محمد غیاثی
1402/09/01
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: /احکام قطع19 /مراتب حکم در نگاه آخوند ره1
○ نهایه الدرایه ج۳ص۲۴تعلیقه۸
- احکام قطع۱۹/ مراتب حکم در نگاه آخوند ره۱
الف. آخوند ره:
۱. ما دامی که تکلیف به مرتبه بعث و زجر بالغ نشود، فعلی نمیگردد.
۲. ما دامی که تکلیف فعلی نگردد، به مرتبه تنجز (استحقاق عقاب بر مخالفت) بالغ نمیگردد.
۳. ما دامی که حکم به مرتبه بعث و زجر نرسد، امر حقیقی و نهی حقیقی نخواهد بود.
۴. اراده تشریعی در مبدا اعلی از حکم، " علم به مصلحت در فعل مکلف " خواهد بود.
۵. اگر انشاء طلب به داعی بعث به طور جدّی نباشد، امر نخواهد بود.
۶. بعد از وحی به نبی اکرم صلی الله علیه و آله و نیز بعد از الهام به ولیّ علیه السلام، اراده و یا کراهت در نفس شریف نبوی و ولوی علیهما آلاف التحیه و الثناء منقدح شده که موجب انشاء به داعی بعث و یا زجر خواهند بود.
۷. بعث عبارت از انشاء به داعی اِحداث داعی است.
ب. محقق اصفهانی ره:
۱. در نگاه مرحوم آخوند ره، حکم دارای چهار مرتبه خواهد بود.
۲. مرتبه اول، عبارت از " اقتضاء و شانیّت " است.
ج. مرحوم امام خمینی ره:
۱. از تضاعیف کتبِ آخوند ره ظاهر میشود که حکم دارای مراتب چهار گانه (اقتضاء، انشاء، فعلیت و تنجز) است.
۲. اقتضاء از مقدمات حکم است نه از مراتبِ آن.
۳. تنجز از لوازم حکم است نه از مراتبِ آن.
۴. حکم دارای دو مرتبه است:
یکم. انشاء : جعل حکم قانونی با نعت عموم و اطلاق بدون ملاحظه تخصیصات، تقیدات و موانعِ اجرای آن.
دوم. فعلیت: بعد از تمام بودن نصاب مقدمات و ارتفاع موانع اجراء، حکم فعلی گشته و در مقام اجراء واقع خواهد شد.
۵. مرتبه انشاء و فعلیت، در تمامی قوانین وضع شده در سیاستهای مدنی تحقق خواهند داشت.