< فهرست دروس

استاد سید‌منذر حکیم

درس خارج فقه

1402/03/17

بسم الله الرحمن الرحيم

موضوع: سبک زندگی قرآنی اسلامی و الهی

قرآن را بیان کردیم چون از قرآن استفاده می کنیم و اسلامی چون قرآن از دین اسلام است و آنچه خداوند برای انسان پسندیده را به آن ها امر فرموده. در چند سطر کوتاه و متوسط و مفصل بیان شده، امروز ساده ترین متن قرآن در سبک زندگی تحت عنوان عبادت خدا توضیح داده، عبادت خالصانه انسان برای خدا و عبد خدا بودن این را قرآن به عنوان سبک زندگی مناسب معرفی کرده.

ما سه سوال را باید جواب دهیم :

     عبادت خدا یعنی چه

     عبادت خدا چرا، فلسفه عبادت چیست

     چکونه خدا را عبادت کنیم

با پاسخ به این سوالات به مهمترین نیازهای دنیوی می رسیم،آیات ذیل پاسخ این سوالات است:
﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ * مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ * إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ﴾[1]

﴿وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ﴾[2]

معنای عبادت چیست؟

عبادت یعنی اطاعت، فرمانبرداری و پیروی، خداوند چنین می فرماید: ﴿أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ﴾[3] فرد نیاید شیطان را عبادت کند، ﴿وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ﴾[4] اگر خدا را عبادت کنیم که سراسر علم و حکمت است این صراط مستقیم شماست و به هدایت می رسید و اگر شیطان را عبادت کنیم باعث انحراف است . پس عبادت یعنی اطاعت خدا ، ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ﴾[5] و اخلاص داشتن در این عبادت لازم است و تا شریک قرار ندهیم برای خدا، پزشک وقتی نسخه می دهد که به نسخه او عمل کنیم.

هر چه که خدا گفته را عمل کنیم وقتی اثر دارد که از برنامه شیطان اطاعت نکنیم و اگر از خدا اطاعت نکنیم حتما از غیر خدا باید اطاعت کنیم. و در زندگی باید عبد بود یا بنده خدا و یا بنده غیر خدا این ضروری زندگی ما است.

﴿ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ﴾[6] باطل نابود شدنی است و این خداست که باقی می ماند و از بین رفتنی نیست چون حق است.

تا اینجا سوال اول پاسخ داده شد و معنای عبادت بیان شد و زمانی عبادت محقق می شود که فرامین خدا که برای تکامل بشر قرار داده شده را انجام دهیم. این فرامین در همه زمینه های زندگی بشر از سلامت، اقتصاد، ورزش، تعاملات با دیگران و ... وجود دارد و اگز عمل کنیم در حقیقت به عبادت خدا رسیده ایم.

 


[1] ذاریات 56 الی 58.
[3] یس 60.
[4] یس 61.
[5] بینه 5.
[6] حج62.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo