< فهرست دروس

استاد سید‌منذر حکیم

درس خارج فقه

1402/03/20

بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحیم

ربّنا لا تَکلنا إلی أنَفسنا طَرفَةَ عَینٍ أبَداً

﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ﴾[1]

خلاصه

بحث ما در سبک زندگی به اینجا رسید که چرا باید از خدا برنامه بخواهیم؟ و چرا این دین خدا بهترین راه و کوتاهترین راه است برای رسیدن به کمال مطلوب؟

بهترین آفریننده ﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾[2] و بهترین رب که بهترین مربی و پرورش دهنده است و می داند چه آفریده و برای چه آفریده و نیازهای ما می داند، ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾[3] خوب و بد را برای نفس تشخیص داده و قوانین را ترسیم نموده .

آیه 30 سوره روم فرموده که دینی که فطرت خدا را در نظر گرفته و متناسب با نیاز فطرت برنامه داده ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ ﴾[4] بدون هیچ میل به خط و گرایشی فقط برای دین خدا و گرایشی که خدا آن را مناسب انسان قرار داده، هر خالقی تعلق دارد به آفریده خود، «حب الوطن من الایمان» این بخاطر این است که زمین مثل مادر او است و انسان به مادر خود تعلق دارد، اگر انسان به خالق خود تعلق پیدا دارد و به آن احساس نیاز می کند.

در ادبیان دینی این است که وقتی انسان بر اساس فطرت اگر رشد کند خدا گرا خواهد بود، این نتیجه فطری بودن دین خدا است و دین خدا را مصدر الامور خواهد بود و همه چیز از خدا نشأت می گیرد. این انسان در اینصورت به مرکز نیرو تعلق دارد و احساس قدرت می کند؛ ﴿كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾[5] هممه چیز فنا پذیر است فقط خدا باقی است و انچه به خدا تعلق پیدا می کند هم باقی است. دین خدا خدا را به عنوان ستون اصلی هستی قرار داده و همه چیز را به خدا ارتباط داده و مدیریت این دنیا با خداوند است و این انسان هیچ وقت احساس شکست نمی کند، و قرآن این تعلق را مربوط به خدا می داند؛ به تعبیر آیت الله جوادی انسان را حیوان خدا خواه و خدا گرا است. این تعبیر هم از این آیه برداشت شده است. ﴿ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ﴾[6] این دین در جامعه و حیات بشری قیم است و با ارزشترین دین است، لذا تبعیت از دین خدا بهترین راه است و صراط مستقیم است که کوتاهترین راه است.

 

 


[1] روم 30.
[2] مومنون 14.
[3] شمس 7 و 8.
[4] روم 30.
[5] الرحمن 26 و 27.
[6] روم 30.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo