< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد محسن ملکی

99/06/16

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: الأوامر/أمر الآمر مع علمه بانتفاء شرطه /مقدمه - اقسام شرط

 

هل یجوز امر الآمر مع علمه بفقد شرطه

آیا صحیح است که آمر به فعلی امر کند که می داند انجام آن ممکن نیست حال بخاطر فقدان شرط یا وجود مانع.

مثلاً خداوند حضرت ابراهیم را به ذبح اسماعیل امر کرد در حالیکه می دانست قرار نیست این کار انجام شود آیا این صحیح است. [1]

چنین امری را امامیه و عدّه ای از عامّه جایز نمی دانند ولی اکثر عامه صحیح می دانند.

مقدّمه

شرط در عنوان بحث چه شرطی است؟ شرط در باب تکالیف بر چهار قسم است:

1.شرط اصل تکلیف.

2.شرط متعلّق تکلیف.

3.شرط موضوع تکلیف.

4.شرط مکلِّف(آمِر).

این تقسیم تصوّری است نه تصدیقی؛ از این چهار قسم، قسم اوّل یعنی شرط تکلیف محلّ بحث ما می باشد؛ و منظور از تکلیف نیز تکلیف فعلی است نه انشائی. بنابراین سؤال این است که آیا آمر می تواند امر کند با علم به فقدان شرط فعلیّت تکلیف یا نه؟

 


[1] . فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى‌ فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى‌ قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُني‌ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرينَ (102) صافات نکته: حضرت اسماعیل به پدر گفت: یا ابت افعل ما تؤمر و نگفت مثلاً إذبحنی (این همان است که حضرت امام می فرمود: ما مأمور به وظیفه ایم نه نتیجه ایم) وظیفه را باید انجام داد حال ذبح بشود یا نشود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo