< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/07/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /تفسیر آیه 7 سوره نوح

 

بحث تفسیر موضوعی ما در موضوع تکبر بود و آیات مرتبط با این مطلب بود. بیان شد که 14 آیه در این موضوع وجود دارد.

یک نکته مهم این است که ما نباید دیگران را رمی به تکبر کنیم ، چرا که خود این کار نشانه تکبر است که خود را بالاتر از دیگری میبینیم. چه بسا ما نیز جای همان اشخاص باشیم ، تکبر داشته باشیم. یا در همین مقدار قدرت محدودی که داریم ، چگونه رفتار میکنیم.

از بین آیات موجود در این موضوع ، به 2 آیه پرداختیم و تمام شد.

آیه سوم ، آیه 7 سوره مبارکه نوح است.

﴿وَ إِنِّي كُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ في‌ آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِيابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَكْبَرُوا اسْتِكْباراً﴾

 

چند نکته از آیه شریفه :

فرمود :﴿لتَغْفِرَ لَهُمْ﴾ نتیجه دعوت انبیا ایمان است. اما در این آیه شریفه نتیجه را غفران بیان نمود زیرا که رحمانیت و شدت دلسوزی روشن شود.

فرمود : ﴿جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ في‌ آذانِهِمْ﴾ امت حضرت نوح ملتفت بودند که حرف ایشان حق است ، اما نمیخواستند بشنوند صدای او را. چرا که به ضرر منافع خودشان بود.

 

برای فهم این آیه لازم است که به زندگانی حضرت نوح علی نبینا و اله و علیه السلام مراجعه داشته باشیم.

اولا : 43 بار در قرآن نام ایشان ذکر شده و همچنین سوره ای با نام ایشان در قرآن کریم وجود دارد و این نشان از اهمیت ماجرای جناب نوح است.

ثانیا : ایشان یکی از پیامبران اولوالعزم هستند که مجموعا 5 نفر از انبیا اولوالعزم محسوب می شوند یعنی حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، حضرت موسی ، حضرت عیسی و خاتم الانبیا صلی الله علیه و اله و علیهم. اما باید بدانیم اولوالعزم به چه کسی می گویند. سه شرط برای تحقق اولوالعزم در بین انبیا وجود دارد. 1 – دارای شریعت مستقل باشد. 2 – دعوت او جهانی باشد و نه مختص به شهر و روستا و منطقه خاصی 3 – دارای کتاب آسمانی باشد. (این را بعضی قبول کرده اند.) و نام کتاب جناب نوح را «صُحُف» بیان کرده اند.

ثالثا : نام اصلی حضرت نوح ، عبدالغفار بوده است که به جهت کثرت گریه و نیاحه بر اثر ظلم هایی که به ایشان شد ، نوح نامیده شد.[1]

رابعا : ایشان 950 سال تبلیغ و نبوت داشتند و در این مدت 80 نفر ایمان وردند.

خامسا : در کلام حضرت صادق علیه السلام اینگونه آمده است که حضرت نوح 2500 سال عمر شریف شان بود. 850 سال قبل از نبوت ایشان طول کشید ، 950 سال دوران نبوت ایشان بود و 200 سال مشغول ساخت کشتی بود و 500 سال هم دوران آبادانی با مردم بوده است.[2]


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo