< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/08/07

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /تفسیر آیه 88 سوره اعراف

 

در ادامه بحث از قوم جناب شعیب ، به بیان وجه تکبر آنها رسیدیم و قدرت را سبب تکبر قوم جناب شعیب بیان کردیم.

در ادامه دعوت جناب شعیب ، امت او اینگونه پاسخ دادند که :

﴿لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ في‌ مِلَّتِنا﴾

دو راه در مقابل حضرت شعیب و مومنین قرار دادند. یا از منطقه آنها اخراج شوند یا به دین آنها برگردند.

حضرت شعیب در جواب فرمود :

﴿قالَ أَ وَ لَوْ كُنَّا كارِهين‌﴾

به دینی برگردیم که با اجبار باشد؟ با زور به دین شما ایمان بیاوریم؟

این فرمایش در مفهوم آیه شریفه ﴿لا اکراه فی الدین﴾[1] است که ناظر به مرحله اول ایمان است و نفی اجبار در قبول دین میکند نه اینکه در استمرار دین داری مختار باشیم. در واقع عقد قلبی و ایمان قلبی با اجبار محقق نمی شود.

اشکال : «لتعودنّ» از ماده عود و به معنای رجوع به آنچه که سابقا ثبوت داشته ، می باشد. حالا این تعبیر مشرکین به تعود دلالت بر کفر سابق حضرت شعیب دارد و چگونه این مساله با عصمت انبیا سازگاری دارد؟

متاسفانه بعضی از مفسرین در مقابل این اشکال تسلیم شده اند.

اما جواب به این اشکال به سه تقریر بیان شده است :

اولا : جناب شعیب قبل از بعثت به عنوان نبوت ، موحد بوده است اما بروز نمی داده است. لذا کفار خیال میکردند او هم کیش و هم دین آنهاست و کافر یا مشرک بوده است.

ثانیا : عود همیشه به معنای برگشتن نیست و به معنای شدن و صیروره هم استعمال می شود.

ثالثا : خطاب «لتعودن» به مومنین و اطرافیان حضرت شعیب بوده است که آنها مسبوق به کفر و شرک بوده اند ، نه خطاب به شخصشعیب علیه السلام.[2]


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo