< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/08/09

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /ماجرای قوم جناب شعیب علیه السلام

 

صحبت در تکبر قوم جناب شعیب بود. دو مرتبه بر قوم جناب شعیب ، عذاب نازل شد.

لازم است نکاتی در باب زندگانی جناب شعیب نیز بیان شود.

اولا : نام ایشان 11 مرتبه در قران کریم تکرار شده است اماسوره ای به نام ایشان نیست.

ثانیا : مسائل مربوط به دوران حضرت شعیب طبق فحص حضرت استاد در پنج موضع از قرآن کریم نقل شده است هرچند ممکن است بیش از این هم باشد. 1) سوره مبارکه اعراف آیات 85 تا 93 2) سوره مبارکه قصص آیات 25 تا 28 3) سوره مبارکه عنکبوت آیات 36 و 37 4) سوره مبارکه هود آیات 84 تا 95 5) سوره مبارکه شعرا آیات 176 تا 189

ثالثا : نسب حضرت شعیب علیه السلام مورد اختلاف است. بعضی معتقدند به حضرت ابراهیم علیه السلام می رسد.[1] همچنین علامه بزرگوار مجلسی ره در بحار الانوار به نقل از جناب مرحوم شیخ صدوق ره نقل کرده است که حضرت شعیب از نسل کسانی است که به حضرت ابراهیم بعد از ماجرای سوزاندن در آتش به دست فرعون ، ایمان آوردند.

[قصص الأنبياء عليهم السلام‌] بِالْإِسْنَادِ إِلَى الصَّدُوقِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى وَهْبٍ قَالَ: إِنَّ شُعَيْباً النَّبِيَّ وَ أَيُّوبَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ بَلْعَمَ بْنَ بَاعُورَاءَ كَانُوا مِنْ وُلْدِ رَهْطٍ آمَنُوا لِإِبْرَاهِيمَ يَوْمَ أُحْرِقَ فَنَجَا وَ هَاجَرُوا مَعَهُ إِلَى الشَّامِ فَزَوَّجَهُمْ بَنَاتِ لُوطٍ فَكُلُّ نَبِيٍّ كَانَ قَبْلَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ بَعْدَ إِبْرَاهِيمَ ع مِنْ نَسْلِ أُولَئِكَ الرَّهْطِ فَبَعَثَ اللَّهُ شُعَيْباً إِلَى أَهْلِ مَدْيَن‌ ...[2]

رابعا : محل تبلیغ جناب شعیب دو محل بوده است. اول شهر مدین و دوم روستای ایکه.

اما شهر مدین ، در اطراف شهر شام است و مردم آن شهر مبتلا به فساد اخلاقی و خیانت در معاملات مثل کم فروشی بودند و این خیانت در معاملات به حدی بود که با یکدیگر مسابقه می گذاشتند در حیله گری و روش های خاص پدید می آوردند. از این بین عده به جناب شعیب ایمان آوردند و پس از اتمام حجت دستور عذاب برای کفار و مشرکین رسید. حضرت شعیب همراه با مومنان از شهر خارج شدند و عذاب بر شهر مدین نازل شد.

بعد از مدتی بعثت جدید و ماموریت جدید برای حضرت شعیب آمد و این بار راهنمایی مردم روستای ایکه بود. ایشان وارد این روستا شد و مومنین ایشان شناختند اما در حالی که جناب شعیب جوان شده بودند. باز هم عده ای ایمان آوردند و به جمع مومنین اضافه شدند اما گروهی بر کفر خود باقی ماندند و عذاب بر ایشان نازل شد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo