< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/09/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /تفسیر آیات 29 تا 34 سوره طه

 

صحبت در مسائل و در خواست های حضرت موسی علیه السلام بود و بحث به در خواست چهارم ایشان رسید که در خواست وزارت و همراهی جناب هارون بود و بیان شد که علت این درخواست وثوق و اعتماد جناب موسی به برادرش هارون بود.

یک نکته در باره حضرت هارون این است که ایشان و حضرت موسی برادر ابوینی بودند نه صرفا برادر مادری.

عده ای برای اثبات ین ادعا که نسبت برادری فقط از طرف مادر بوده است به ایه شریفه 94 سوره طه که می فرماید ﴿قالَ يَا بْنَ أُمَّ لا تَأْخُذْ بِلِحْيَتي‌﴾ استناد کرده اند وحال آن که این ایه چنین مفهومی را نمی رساند.

 

﴿اشْدُدْ بِهِ أَزْري‌﴾ در ادامه ایات فوق حضرت موسی جناب هارون را به عنوان پشتیبانی محکم نام می برد که این نشان از لیاقت هارون بوده است که به مقام ظهیر بودن رسیده است.

﴿وَ أَشْرِكْهُ في‌ أَمْري‌﴾ سپس عرض می کند به پروردگار که هارون را شریک من در امر نبوت قرار بده. سابقا بیان کردیم که هارون به دعای موسی علیه السلام به نبوت رسید.

نکته این آیه شریفه این است که 2 مبلغ در یک منطقه در صورتی که با هم همراه باشند می توانند موجب پیش برد اهداف دین و ترویج بهتر شریعت باشند. مرحوم امام خمینی ره فرمود : اگر امام انبیا یکجا جع شوند با هم اختلاف نخواهند کرد چراکه هدف و نیت همه یک چیز است.

﴿كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثيراً * وَ نَذْكُرَكَ كَثيرا﴾ حضرت موسی وزارت و ظهیر بودن و شراکت حضرت هارون را طلب کرد تا دین ترویج شود و دین بیشتر جا بیافتد.

جمع بندی ششمین آیه :

ماجرای حضرت موسی علیه السلام از مفصل ترین و پر تکرار ترین قضایای قرآن است. تمام دشمنی ها با حضرت موسی از به درک رفتن هامان و فرعون تا ماجراهای قارون ، همه بر اثر خصلت تکبر است. رذیله تکبر در یک نفر می تواند یک خانواده ی یک خاندان و یا بلکه یک امت و مملکت را به هم بریزد. لذاست که در جلسات ابتدایی بیان شد که ام المفاسد است. تکبر به هر مقدار رشد کند به همان اندازه تخریب خواهد داشت.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo