< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/11/03

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /جمع بندی مساله تکبر

 

به قسمت پایانی بحث تکبر رسیدیم و لازم است قبل از بسته شدن پرونده تکبر جمع بندی را بیان کنیم.

14 آیه از آیات را با دقت بحث کردیم و صحبت کردیم. بعد از آن سراغ روایات رفتیم چرا که روایات مفسر آیات کریمه هستند. در نهایت ملحقات را بیان کردیم که 7 نکته بود. در یک کلام باید بگوییم :

همه افراد در معرض خصلت تکبر هستند. حتی رسول مکرم صلی الله علیه و اله نیز با عمل و رفتارهای متواضعانه با تکبر مبارزه فرمودند.

عصمت انبیا و ائمه اختیاری بوده است. لذا با اعمال و رفتار صحیح ، روش زندگی را بیان می کردند. باید رفتار رسول مکرم صلی الله علیه و اله الگو باشد برای ما و در هر درجه ای باید نیاز به مبارزه ما با تکبر بیشتر باشد. عملیات مبارزه با تکبر نباید متوقف شود.

مبحث دوم : وفاق به عهد و پیمان شکنی

در قرآن 8 آیه از آیات در مورد وفای به عهد صحبت کرده است. اما پیش از ورود به اصل بحث ، مقدماتی را بیان میکنیم.

1- از سرمایه های هر جامعه ای ، در همه طبقات حس اعتماد است. اگر حس اعتماد باشد ، جامعه سعادتمند و پیش رو است. اما اگر در جامعه حس اعتماد طرفین از بین برود ، آرامش و پیشرفت نخواهد بود.

2- اعتماد از کجا به دست می آید؟ از همین وفای به عهد و تعهد به پیمان ، اعتماد ایجاد می شود. وقتی کسی قول بدهد اما عمل نکند ، مردم چگونه اعتماد کنند؟

3- نتیجه اعتماد و بی اعتمادی در سطوح اجتماعی :

الف) خانواده : اگر مرد به همسرش بی اعتماد بشود و شکاک بشود ، این زندگی دیگر زندگی نیست. آرامش برای مرد ایجاد نمی شود و هکذا اگر زن به مرد بی اعتماد شده باشد. همچنین والدین اگر بی اعتماد شوند به فرزند. اگر فرزندان به والدین بی اعتماد شود دیگر به نصائح والدین توجه نمی کنند.

ب) محل کار : بین رئیس و کارمند اگر اعتماد نباشد ، هر روز حس اضطراب است و همچنین بالعکس آرامش بری کارمند باقی نمی ماند. بی اعتمادی والدین به بعضی مربیان و معلمین و یا بی اعتمادی مربی به محصلین ، همه این ها موجب عدم آرامش است.

ج) اجتماعی : اگر مردم به مسئولین اعتماد نکنند ، دیگر باور سخنان آنها سخت است.

وفاق به عهد موجب حفظ اعتماد و خلف وعده موجب بی اعتمادی است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo