< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1403/01/27

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/وفای به عهد /ذکر روایات وفای به عهد

 

از جلسه سابق وارد مباحث روایی مربوط به وفای به عهد شدیم. ما معتقدیم که روایات ، مکمل آیات شریفه قران هستند چرا که رسول مکرم صلی الله علیه و اله فرمود : إِنِّي تَارِكٌ‌ فِيكُمُ‌ الثَّقَلَيْنِ‌ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي فَتَمَسَّكُوا بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا[1]

روایات وفای به عهد :

3 – ايُّهَا النَّاسُ إِنَّ الْوَفَاءَ تَوْأَمُ الصِّدْقِ‌ وَ لَا أَعْلَمُ جُنَّةً أَوْقَى‌ مِنْه وَ مَا يَغْدِرُ مَنْ عَلِمَ كَيْفَ الْمَرْجِع‌ وَ لَقَدْ أَصْبَحْنَا فِي زَمَانٍ قَدِ اتَّخَذَ أَكْثَرُ أَهْلِهِ الْغَدْرَ كَيْساً وَ نَسَبَهُمْ أَهْلُ الْجَهْلِ فِيهِ إِلَى حُسْنِ الْحِيلَة مَا لَهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَة[2]

کسی که وفای به عهد ندارد دروغگو است. کسی که وعده می دهد اما به راحتی نقض می کند ، اهل صداقت نیست. سپس حضرت که امام است و عالم به عوالم است ، می فرماید من نمیشناسم سپری بهتر از وفای به عهد در عرصه وانفسای قیامت. کسی می گوید بهتر از این نمیشناسم که عالم به کل امور است و کسی که باور به قیامت دارد اهل خیانت در امانت نیست.

سپس مولا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید : در زمان ما بسیاری از مردمان ، اهل نقض عهد را زرنگ می پندارند. افراد جاهل هم این افراد را باهوش و مدیر خوب می پندارند. چه می کنند این افراد نادان ، که با تعریف نابجا از خائنین ، مسیر را برای آنها باز و هموار می کنند.

در ادامه قاتلهم الله فرموده که دو وجه دارد که یک وجه رجوع به خائنین است و یک احتمال هم رجوع همین نادانان هستند.

حضرت می فرماید : اما کسی که چشم واقع بین دارند ، متوجه حیله و خیانت آنها هستند اما به جهت ترس خدا و اطاعت دنبال حیله و خیانت نیستند.

نتیجه این کلام شریف این است که :

1 : اهل صداقت ، نقض عهد نمی کند.

2 : کسی که خیانت در امانت و نقض عهد دارد ، ایمان به قیامت ندارد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo