< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مقتدایی

1400/03/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الجهاد/أحكام البغاة / نهضت خمینی تجلی جهاد علیه طاغوتیان و برآمده از فقه جواهری

بحث اخلاقی سیاسی: نطق بزرگ‌داشت سی و دوّمین ساگرد ارتحال معمار کبیر نظام جمهوری اسلامی ایران امام خمینی قدّس سرّه الشریف و قیام 15خرداد 42 و دعوت به حضور حماسی در انتخابات 28 خرداد 1400

یاد‌آوری خاطرات سوزناک رحلت خمینی کبیر و استدعای علو درجات آن عزیز سفر کرده و تداوم نهضت حسینی او از درگاه خدای متعال:

در ایام سال‌گرد رحلت ملکوتی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه هستیم؛ روح بلند این مرد بزرگ و این عالم ربّانی و فقیه مجاهد پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت و جدیت در راه اسلام و عزّت مسلمین و ستیز سرسختانه با دشمنان و مستکبرین و مزدوران طاغوت سر‌انجام بعد از تحمل رنج و مصیبت‌های فراوان در شامگاه سیزده خرداد68 به ملکوت اعلی پیوست.

فقدان این مجاهد نستوه و مظهر شرفِ ملتِ ایران زمانی واقع شد که پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی استقرار و استحکام یافته بود و انواع دسیسه‌ها در براندازی این نظام، نقش بر آب شده بود.

عروج امام عزیز هم ملت ایران و هم تمام جهان اسلام و مستضعفین را به سوگ نشاند؛ میلیون‌ها جمعیت از دلدادگان خمینی کبیر در آن شب گریان و ماتم‌زده شدند؛ حاج سید احمد خمینی فرزند گرامی امام خمینی ره اولین اطلاعیه‌ی رسمی را در بیان خبر ارتحال امام عزیز صادر نمودند، بسیاری از شما این اطلاعیه را نشنیدید ولی ما آن زمان کاملا در جریان بودیم و مستقیما این خبر مصیبت‌بار را از تلوزیون شنیدیم، چون این اطلاعیه خاطره‌ی ماندگار و حساسی دارد، مناسب می‌بینم که متن آن را قرائت کنم:

متن پیام ارتحال امام خمینی ره:

(روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان حضرت امام خمینی به ملکوت اعلاء پیوست) به همین مناسبت از سوی حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی فرزند امام خمینی بیانیه‌ای به این شرح منتشر شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿اناالله و انا الیه راجعون﴾

﴿یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی﴾[1] .

روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان حضرت امام خمینی، به ملکوت اعلاء پیوست و دل مالامال از عشق به خدا و بندگان رنج کشیده صالحش از تپش ایستاد. اما دلهای دردمندی که لبریز از عشق به خمینی است تا ابد خواهد تپید و خورشید رهبری امام تابناک‌تر از گذشته در عالم و آدم خواهد تابید.

خدایا اگر اینک بنده عاشق تو در جوار رحمت متعالیت مأوا گرفته است و طوفان عشق دل دریائیش بر کرانه غربت به اطمینان و سکون رسیده است اما تو خود می‌دانی که این مصیبت عظمی طوفان غم ارتحال پیامبر عظیم الشأن اسلام را در دلها برپا کرده است و مصیبتی این چنین با عظمت را تنها لطف تو می‌تواند تسلی بخش باشد.

خدایا به جان و اصل امامی که شهامت و شهادت و عزت و سربلندی را در سیاه‌ترین دوره حاکمیت استکبار به امت مظلوم بخشید به دل دردمند بندگان خوبت که حق رهبری امام بزرگ خویش را به خوبی ادا کرده و می‌کنند صبر و صلابت عنایت فرما.

خمینی روح خدا بود در کالبد زمان و روح خدا جاودانه است و این سنت تغییرناپذیر ربوبیست که مردان بزرگ که مظهر حقیقت ناب‌اند چون در گذرند خورشید وجودشان در افقی بالاتر بر آسمان جان انسانهای حقیقت جو طلوع خواهد کرد و اندیشه و آرمان‌شان سلسله جنبان تاریخ خواهد شد.

شب‌آهنگان کوردل که چشم دیدن خورشید را ندارند در عالم سیاه ذهن خویش انتظار غیبت آفتاب امام را می‌کشیدند اما اینک نوید مرگ همیشگی خویش را در قیامت سهمگین حضور مردمی خواهند دید که زندگی شرافتمند خود را وام دار رهبری جانبخش خمینی بزرگ‌اند و عشق متقابل امام امت که بزرگ‌ترین حماسه دوران را آفرید ضامن تداوم راه و آرمان بلند امام تا ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود و امت استوار دعای همیشگی خود را در ماندگاری انقلاب بزرگ اسلامی که حاصل عمر پربرکت امام خمینی بود به وضوح مستجاب می‌بیند.

طپش قلب امام اینک در قیام اوج گیرنده و مهارناپذیر مستضعفان موحد و محرومان عدالت خواه علیه مستکبران ستمگر زمان تداوم خواهد یافت. مستضعفان تازیانه خورده‌ای که امام یک لحظه از فکر آنان نیاسود و محرومانی که کرامت سرکوب شده خود را در صلابت نهیب امام خویش بر سر کاخهای کفر و بیداد بازیافتند آفتاب وجود پُربرکت امام برای همیشه از آئینه اسلام ناب محمدی صل الله علیه و آله و سلم که امام خمینی آگاه‌ترین و شجاع‌ترین بیانگر آن بود بر قلب تاریخ خواهد تابید و ابرهای تردید و زبونی را از آسمان دل پابرهنگان زمین خواهد زدود و جنگ همیشگی میان فقیر و غنی و اسلام و کفر و عدالت و بیداد را گرم و شورانگیز نگاه خواهد داشت.

رهبری امام خمینی از کانون جوشان حوزه‌های علوم اسلامی تداوم خواهد یافت و عارفان و حکیمان و فقیهانی که سینه‌شان گنجینه وحی خداست و اسلام را بعنوان دین انسان در همه مکانها و زمانها عرضه خواهند داشت و زنگار خرافه و تحجر را از چهره مقدس حوزه‌ها پاک خواهند کرد ضامن جاودانگی اندیشه بلند امام‌اند.

راه و اندیشه امام در چهره مظلوم جمهوری اسلامی که امروز کانون حقیقت اسلام و پایگاه شکست ناپذیر مبارزه علیه کفر و نفاق و اسلام امریکائی خواهد بود با شکوه فزاینده ادامه خواهد یافت.

امروز پیکر رشید بسیج مستضعفان که مردمی‌ترین ارتش توحید در سراسر تاریخ است به بلندای تاریخ انقلاب توحیدی انسان در برابر امواج توطئه‌های دشمنان امام و اسلام ایستاده است و دو بازوی توانمند مسلح امت یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش سرفراز اسلام که از حمایت و عنایت مداوم امام خویش قوت و سربلندی جاودانی یافته‌اند ضامن تداوم رهبری خمینی و امتداد خط روشن او تا ظهور بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند بود.

دشمنان سیاه دل که مرگ خود را در حیات امام می‌دیدند گرچه غافل از حیات جاودانه امام از تهدید و توطئه دست نخواهند کشید، اما مطمئن باشند که با وجود امتی بیدار که پرورده دست سخاوت‌مند امام خمینی است سیاه بختی خود را در ادامه حیات رهبری امام همیشه زنده امت خواهند آزمود.

هنگامی امام از میان امت رخت برمی‌بندد که وجود مقدسش در جریان انقلاب جهانی اسلام امتداد یافته است. انقلابی که از مرزهای ایران شهید پرور فراتر رفته است و نه تنها در فلسطین اشغالی و لبنان و افغانستان و دیگر سرزمین‌های اسلامی که در کانون‌های سلطه کفر جهانی چون انگلستان ناقوس مرگ استکبار بویژه شیطان بزرگ را به صدا درآورده است.

کاروان سالار انقلاب اسلامی که عهد خویش را با خدای خویش به پایان برده است پیشاپیش کاروان بلند شهیدان انقلاب در پیشگاه حضرت حق با سربلندی ایستاده است و شاهد ادامه نهضت شکست ناپذیر اسلامی است که از پانزده خرداد 1342 به رهبری خود او آغاز شد و تا قیام حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف ادامه خواهد یافت و همچنان امت را به برادری و وحدت پیرامون اهداف و مصالح انقلاب اسلامی و تسلیم ناپذیری در برابر فشارها و توطئه‌های دشمنان فرا می‌خواند و از امت رهبری جز پاسداری از اسلام و انقلاب اسلامی نمی‌طلبد.

در پایان این مصیبت عظمی را به پیشگاه ولی الله الاعظم حضرت حجت ابن الحسن العسگری عجل الله تعالی فرجه الشریف و به مردم بزرگوار و قهرمان پرور ایران و همه مسلمانان و مستضعفان جهان تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ مسئلت می کنم که همه ما را در پاسداری اندیشه‌های والای امام و ادامه راه او موفق بدارد.

سیداحمد خمینی[2]

دعای استاد: وقتی خبر ارتحال امام به گوش مردم رسید میلیون‌ها نفر در ماتم امام رضوان الله تعالی علیه عزادار و گریان و نالان شدند، خدایش رحمت کند و پاداش این زحمت‌ها و تلاش‌های و این اقدامات بسیار مهم و مؤثر و خالصانه و حکیمانه‌ی او را که در جهت ارشاد و هدایت مردم نقش مهمی داشته را عنایت فرماید و إن شاء الله خداوند او را با اجداد طاهرینش رسول خدا(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) محشور گرداند.

ماجرای سخنرانی عاشورای 42 در فیضیه:

در روز عاشورای سال 42 حضرت امام در فیضیه سخنرانی مفصل و مهمی کردند و خیلی صریح و روشن پرده برداشتند از جنایات رژیم ستم‌شاهی و اربابان شاه که آمریکا و اسرائیل بودند و پرده برداشتند از جنایات ایادی مزدور و پست آنها؛ با این پرده برداری و افشاگری امام دیگر آبرویی برای رژیم حاکم و اربابان او باقی نماند، در برخی فرازهای این سخنرانی حضرت امام خود شاه را مورد خطاب قرار داد و در حالی که عادت مزدوران این بود که وقتی می‌خواستند اسم شاه را ببرند ابتداء از القاب کاذب و چابلوسانه مانند اعلی حضرت همایون آریا مهر و امثال این القاب استفاده می‌کردند ولی امام در نهایت شجاعت شاه را با لقب «مردک»خطاب نمودند و فرمودند: «مردک کاری نکن این مردم همان طور که پدرت را بیرون کردند تو را هم از کشور بیرون کنند» این افشاگری‌های امام علیه جنایات شاه و آمریکا و اسرائیل، علی الظاهر برای امام بسیار گران و سخت تمام شد.

دو شب بعد از این سخنرانی در سحرگاه شب پانزدهم خرداد، نیروهای ساواک به صورت مخفیانه و ضربتی امام را در حالی که حتی اجازه ندادند لباس منزل پوش را عوض کنند بازداشت کردند و به اجبار سوار ماشین کردند و بردند تهران و در زندانی محصور کردند.

صبح‌گاه خبر دستگیری امام منتشر شد با این که آن موقع حتی تلفن در اختیار همه نبود و اختیار رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو در اختیار سیاست‌های رژیم حاکم بود و عمدتا از راه ارتباط مردمی و دهن به دهن این خبر به گوش همه مردم رسید و صبح همان روز در بین مردم، انقلابی به پا شد و مردم قم پیش‌گام در این انقلاب در صحن حرم حضرت معصومه(س) اجتماع عظیم و پرخروشی به راه انداختند.

در تهران، مشهد، شیراز و بسیاری از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری حضرت امام اجتماعات و شعارهایی علیه رژیم حاکم ستم‌شاهی به راه افتاد و مردم این چنین در حمایت از رهبر و مرجع خود نهضتی وسیع آغاز کردند و از طرف دیگر رژیم فاسد حاکم دستور برخورد نظامی بر علیه مردم به مزدوران و ایادی خود داده بود.

حرف مردم این بود که چرا رهبر و مرجع دینی آنها بازداشت شده است ولی در عوض مأموران و دژخیمان رژیم پهلوی دستور تیر مستقیم به این مردم معترض داشتند و در بسیاری از شهرها مانند قم، تهران، مشهد، شیراز و بسیاری از شهرها و حتی روستاها در مجموع تخمین زده شد پانزده هزار نفر به شهادت رسیدند و روز پانزده خرداد در حالی به شب رسید که سراسر ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی در خون و آتش غوطه‌ور بود و خیابان‌ها مملو از ابدان شهدای غرق به خون.

روز واقعه‌ی پانزده خرداد خود امام در بازداشت بودند و خبر از انقلاب مردمی نداشتند و پس از آزادی از زندان موقت چند ماهه، حضرت امام مجدد در مسجد اعظم سخنرانی کردند و انقلاب دیگری به پا شد و فرمودند: «من هرگز در صحبت‌هایم احساس عجز نکرده‌ام و امروز خودم را عاجز می‌دانم از اظهار تعلّقات روحیه‌ای که دارم، برای اوضاع اسلام عموما و اوضاع ایران خصوصا و قضایایی که در این یک‌سال منحوس پیش آمده مخصوصا قضایای مدارس علمیه و مدرسه علمیه فیضیه که من مطلع نبودم تا این که حبس به حصر تبدیل شد(مدتی امام در زندان بودند و بعد از آن در خانه‌ای تحت نظارت محصور شدند و تا حدّی به محضر امام رفت و آمد ممکن شد و برخی اخبار به سمع امام رسید) و اخبار خارج به من رسید خدا می‌داند که مرا اوضاع 15خرداد کوبید و حالا که از قیطریه آمده‌ام به اینجا مواجه شده‌ام با منظره‌هایی؛ با بچه‌های کوچک بی پدر؛ با مادرهای جوان مرده؛ با زن‌های برادر مرده؛ با پاهای قطع شده؛ با افسردگی‌ها، این جنایت‌ها که با مردم خودشان می‌کنند علامت تمدن آقایان است(اشاره به دستگاه شاه و ایادی است) و علامت ارتجاع ما، افسوس که دست ما از عالم کوتاه است، افسوس که صدای ما به عالم نمی‌رسد، افسوس که گریه‌های این مادر‌های بچه مرده نمی‌رسد به دنیا، ما را کهنه‌پرست معرفی می‌کنند(آن موقع روحانیون را کهنه‌پرست معرفی می‌کردند)، ما را مرتجع معرفی می‌کنند، علمای اسلام را به ارتجاع سیاه تعبیر می‌کنند، جرائد خارج از ایران آنهایی که با بودجه‌های گزاف برای کوبین ما مهیا شده‌اند در خارج ما را مخالف اصلاحات معرفی‌می‌کنند که اسلام در رأس اصلاحات است، مخالف ترقی مملکت معرفی می‌کنند(این حرف‌ها نسبت‌هایی بوده که بر علیه روحانیت به کار می‌بردند)، می‌گویند آخوند‌ها می‌خواهند الاغ سوار شوند و به این طرف و آن طرف بروند و مخالف ماشین هستند، آخوند‌ها می‌گویند که برق نمی‌خواهیم، آخوند‌ها می‌گویند طیّاره نمی‌خواهیم، اینها مرتجع هستند اینها می‌خواهند به قرون وسطی برگردند، این کهنه‌پرستی‌ست.

علمای اعلام با این زدن‌ها، کشتن‌ها، قلدری‌ها، دیکتاتوری‌ها، استبدادها مخالفند(روحانیت نمی‌گویند ما برق و تلفن و ماشین و طیاره نمی‌خواهیم) آیا این کهنه‌پرستی‌ست؟ علمای اسلام در صدر مشروطیت در مقابل استبداد سیاه ایستادن؛ برای این ملّت آزادی گرفتند؛ قوانین جعل کردن».

علی ای حال اینها سخنان امام بعد از آزادی از حبس بعد از جریان 15خرداد 42 بود ، امام برای مردم دنیا ثابت کرد این تهمت‌ها علیه روحانیت که آنها کهنه‌پرست هستند و مخالف ترقی و صنعت هستند دروغ است؛ شکر می‌کنیم خدای بزرگ را که بعد از رحلت امام عزیز، مقام معظم رهبری جانشین امام، با همان اقتدار، با همان توان‌مندی، با همان تدبیر، با همان حکمت، راه امام را ادامه دادند، و بحمدالله امروز کشور ما یک کشور مترقی در سطح جهان می‌درخشد؛ مورد توجه جهان اسلام و کشورهای غیر مسلمان است، هم تدبیرش هم قدرتش و اقتداری که امروز دارد نظام ما الحمدلله به برکت وجود مقام معظم رهبری.

هشدار به تبلیغات مسموم در جهت سردی انتخابات:

همین امروز ملاحظه کنید قضیه‌ای که دچار آن هستیم که قضیه‌ی انتخابات است؛ چه تهمت‌هایی که زده می‌شود‌ و چه صحبت‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌کنند، همه‌ی اینها به خاطر این است که مردم ما رو دل‌سرد بکنند تا پای صندق‌های رأی نروند، این را ما باید متوجه باشیم ما باید کاملا بیدار باشیم، که ایادی استکبار در حال کار کردن هستند تا مردم را از آمدن پای صندوق‌های رأی منصرف کنند، چون دشمنان می‌دانند اساس اقتدار نظام ما حضور مردمی در انتخابات است، و اگر ثابت کنند که مردم در انتخابات نیستند و با نظام نیستند، ضربه‌ی بسیار بالایی به آن وارد خواهد آمد، و این دشمنان به دنبال این هستند که آبروی این نظام را ببرند و بگویند مردم با این نظام نیستند.

لذا اگر در فضای مجازی دقت کنید مطالبی که گفته می‌شود و تهمت‌هایی که زده می‌شود در این وادی است که نظام کارایی ندارد و منطبق با روز نیست و این که این نظام همان حرف‌های گذشته‌ی کهنه را می‌زند و در مجموع می‌خواهند این نظام را عقب‌مانده معرفی کنند و مردم را از حمایت این نظام منصرف و ناامید کنند، به همین خاطر است که می‌بینیم مقام معظم رهبری مردم را به حضور همه جانبه در انتخابات دعوت می‌کنند.

بنا بر این هم حضور و هم توصیه‌ی به حضور وظیفه‌ی همه‌ی ما است؛ برادران روحانی و عزیزان طلاب باید مردم را ارشاد کنند که به این تهمت‌ها و دروغ‌ها و خلاف‌گویی‌ها توجه نکنند و این که عزت اسلام و آبرو و اقتدار نظام به حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی است، ما هم خودمان باید مقید به حضور باشیم و هم اطرافیان را دعوت به حضور بکنیم تا یک انتخابات با شکوه با حضور حداکثری را رقم بزنیم.

و باید به مطالب غیر واقع و تهمت‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود به موقع پاسخ داده شود مخصوصا مطالبی که بر علیه تصمیمات شورای نگهبان گفته می‌شود و همه‌ی ما باید خود را موظف به اطاعت فرمایشات مقام معظم رهبری بدانیم، حالا که ما اطمینان پیدا کردیم بعد از امام راحل رهبری داریم که حکیمانه و با پشتیبان تدابیر علمی در صدد هدایت جامعه هستند پس همه‌ی ما و همه‌ی مردم و روحانیت وظیفه دارند که در خط مقام معظم رهبری باشند چرا که خط ایشان همان خط امام است و همه‌ی ما باید مطیع و حامی رهبری باشیم.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo