< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد سید محسن مرتضوی

1402/07/09

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: الأصول العملية/أصالة البراءة /بررسی ادوار

برخی از اصحاب دارای رساله های اصولی:

برای بسیاری از روات و اصحاب در کتب تراجم و رجالی رساله های اصولی ذکر شده است گرچه اصل آن کتب و رسائل به دست ما نرسیده است و خود این امر حکایت از توجه و اهمیت مسائل و قواعد اصولی در عصر معصومین ع دارد. به برخی از آنها اشاره می شود:

-هشام بن حکم(متوفی 179 ق )(رساله فی الالفاظ /رجال نجاشی ص423 /1164)

-یونس بن عبدالرحمن(م 183 ق )(اختلاف الحدیث /رجال نجاشی ص 446 )

-محمدبن ابی عمیر(م 217ق)(اختلاف الحدیث /رجال نجاشی ص 327)

-دارم بن قبیصه(الوجوه و النظائر، الناسخ و المنسوخ /رجال النجاشی ص162)

-حسن بن علی بن فضّال(م 224ق)(الناسخ و المنسوخ /رجال النجاشی ص36)

-ابویوسف یعقوب بن اسحاق سکیت(م 244 ق)(کتاب الالفاظ و ما اتفق لفظه و اختلف معناه/رجال نجاشی ص 449 )

-ابوسهل نوبختی(م 311 ق )(کتاب الخصوص و العموم، ابطال القیاس و نقض اجتهاد الرأی راوندی.

-فضل بن شاذان(م 260 ق)(رساله اجتماع الامر و النهی /رجال نجاشی ص 62)

-احمد بن محمد بن عیسی(الناسخ و المنسوخ /رجال نجاشی ص 62 )

-علی بن ابراهیم بن هاشم(ناسخ و منسوخ /رجال نجاشی ص 260 )

نگارش مباحث هر علمی در آغاز با تک نگاری و رساله هایی در برخی از موضوعات و مسائل مهم آن شروع می شود، آن گاه پس از تهیه مجموعه ای از مباحث و موضوعات هماهنگ و متناسب با یک محور زمینه برای ساماندهی و تاسیس یک علم فراهم می شود. علم اصول فقه نیز در ابتدا به موضوعات مهم فقهی که فقها را دچار سرگردانی کرده بود همچون مسأله قیاس و رای و ناسخ و منسوخ و اختلاف احادیث و... به صورت رساله ها و تک نگاریها شروع شد.

ویژگیهای عصر تشریع و حضور:

-تالیف کتب حدیثی توسط راویان و اصحاب مانند اصول اربعه ماه

-تمسک به احادیث معصومین پس از تمسک به قرآن برای استنباط احکام

-معهد علم اصول در دوره اول مدینه منوره، کوفه و قم بوده است

-تطبیق کلیات بر جزییات توسط برخی از اصحاب که از خبرویت بیشتری برخوردار بودند.

-اجتناب از قیاس و استحسان و رای شخصی در مکتب فقهی اهل بیت(ع)

آسانی به دست آوردن احکام و عدم نیاز به عملیات اجتهاد اصطلاحی در این عصر به جهت:

-ارتباط مردم با رسول خدا و ائمه اطهار(ع)

-بساطت و سادگی مسائل و نبودن فقه اجتهادی به صورت فن و علم خاص

-وجود اصحاب و رواتی که مسائل شرعی را مطابق آنچه از ائمه اطهار شنیده بودند پاسخ می دادند.

-موردی بودن مسائل و نبودن مسائلی که دارای نص خاص و روایت نباشد.

-نبودن مسائل مستحدثه و جدید

-عدم نیاز اجتهاد به بحث های استدلالی و اجتهادی و عدم نظریات متنافی و متضاد میان اصحاب و فقها

 

طرفداران پایه گذاری علم اصول توسط اهل سنت:

سیوطی:(الشافعی 204 ق أول من دوّن علم الاصول ) الوسائل فی مسامره الاوائل ص102

سه گروه اهل سنت را موسس و پایه گذار علم اصول می دانند:

-علمای اهل سنت

-اخباریون

-برخی از علما که قائلند چون نیاز به اجتهاد در اهل سنت سبقت بر شیعه داشته لذا ابتدا آنها علم اصول را تاسیس کردند.

 

دوره تدوین کتب اصولی

دوره تدوین کتب اصولی و آغاز دوره اجتهاد مصطلح در حیات فقهی شیعه از اواخر غیبت صغری(329ق) شروع می شود، در این دوره فقه روایی جای خود را به فقه استدلالی و اجتهادی می دهد و مجتهدان و فقهای بزرگ شیعه به جای محدثان و راویان طلایه داران استنباط و اجتهاد فقهی می شوند.خود این دوره فراز و نشیب های گوناگونی را پشت سر گذاشته است و می توان این دوره را خود در سه دوره و بازه زمانی تقسیم نمود.

الف.دوره شروع تدوین کتب اصولی و آغاز اجتهاد مصطلح در مکتب شیعی

ب.دوره تقلید و عظمت علمی شیخ طوسی و رکود اجتهاد(460 تا 598 ق )

ج.دوره تجدید حیات فقهی و اجتهاد(از ابن ادریس حلی تا آغاز اخباری گری)

 

الف.دوره شروع تدوین کتب اصولی و آغاز اجتهاد مصطلح در مکتب شیعی

با دوری از عصر تشریع و از بین رفتن قرائن حالیه و مقالیه، پیدایش مسائل جدید، در دسترس نبودن اصول اربعماه، ورود احادیث جعلی کلام شارع نیاز به قواعد کلی برای استنباط و عملیات استنباط در جامعه شیعی پیدا شد. ابن ابی عقیل عمانی و ابن جنید اسکافی(عمل به خبرواحد و استدلالات عقلی و حجیت قیاس ) فقه را از شکل نقل متون روایی خارج کردند و اجتهاد و استنباط مصطلح را گسترش دادند و می توان آنها را طلایه داران عصر اجتهاد شیعی دانست، در این دوره حرکت اهل حدیث متوقف گردید.

-شیخ مفید(326-413ق)اولین متکلم بغداد اولین کتاب اصولی را تدوین نمود(التذکره باصول الفقه )

ویژگیهای کتاب اصولی شیخ مفید: جامع بودن(مباحث الفاظ، حجج، تعارض اخبار، اجماع، قیاس، ناسخ و منسوخ، استصحاب و...) ؛اختصار ؛استدلالی نبودن، آموزشی بودن با مثال های قرآنی، اصول بر محور ادله، تاثیر پذیری از استدلالات عقلی ابن جنید و عمانی.

این کتاب تا زمان علامه حلی یگانه کتاب در تعلیم علم اصول بوده است، شیوه اجتهادی شیخ مفید روشی معتدل و میانه بین روش حدیثی شیخ صدوق و روش اجتهادی قیاسی ابن جنید بود.

-سید مرتضی(355-436 ق)(الذریعه الی اصول الشریعه در دو جلد)(گستردگی، استدلالی بودن، بیان آرای مختلف، تهذیب و پالایش مسائل اصولی از مسائل ادبی و کلامی و اعتقادی، نوگرایی و نقد آرای مخالفان، اهمیت دادن به جایگاه عقل و پرهیز از جمودگرایی و اخباریگری، اشاره به مبادی علم اصول در مقدمه، عدم حجیت خبر واحد، اهمیت بیشتر به اجماع و دلیل عقلی.

برخی آرای اختصاصی: استعمال علامت حقیقت است، استعمال در بیشتر از یک معنا جایز است، هیچ یک از مفاهیم جز مفهوم حصر حجیت ندارد، خبر واحد بدون قرینه حجیت ندارد.

-شیخ طوسی(385-460 ق)(العده فی اصول الفقه)(12 باب دارد مقدمات در ماهیت و موضوع علم و..، اخبار، اوامر، نواهی، عام و خاص، مجمل و مبین، ناسخ و منسوخ، افعال، اجماع، قیاس، اجتهاد، حظر و اباحه)

ویژگیهای منج اصولی شیخ طوسی: محور مباحث اصولی را خطاب قرار داده است، موضوع علم اصول را ادله فقه دانست، استفاده از قواعد کلامی همچون قاعده لطف، تکلیف ما لا یطاق، حسن و قبح و مصالح و مفاسد و../جامع بودن در ادله، استفاده از مثال های قرآنی، تمسک به استدلالت عقلی، حجیت خبر واحد، اجماع لطفی، تمسک به ادله قرآنی، اهتمام به فقه مقارن، اعتماد بر اجماعات.

-ویژگیهای این دوره اختلاط مباحث اصولی با کلامی و ناظر بودن به اصول عامه و تاکید ویژه بر دلیل عقلی و مرکزیت حوزه بغداد است.همچنین بحث های رایج اصولی در این دوره، بحث خبر واحد، ناسخ ومنسوخ، قیاس، حظر و اباحه، مقدمه واجب، نهی از ضد، عام و خاص و استصحاب حال می باشد.

 

ب.دوره عظمت علمی شیخ طوسی و تقلید از او و رکود اجتهاد(460 تا 598 ق )

عملیاتی کردن اجتهاد با استفاده از قواعد اصولی به شکل گسترده و وسیع از شیخ طوسی شروع شد. شیخ طوسی با ایجاد نهضت علمی و نگارش کتاب هاب مختلف در فقه و اصول و حدیث و رجال و تفسیر و تربیت شاگردان فراوان موج عظیمی در فقاهت و تفکر شیعی ایجاد کرد.عظمت علمی شیخ طوسی باعث شد که تا بیش از یک قرن همه اوساط علمی تبعیت و تقلید از او داشته باشند.گرچه ابن زهره در این دوره کتاب غنیه النزوع را نگاشت ولی بیشتر نظراتش تحت تاثیر آرای سید مرتضی بود و لذا نتوانست جو تقلیدی حاکم بر آن عصر راشکست دهد.

صاحب معالم: ان اکثر الفقهاء بعد الشیخ الطوسی کانوا یقلدون فتاوی الشیخ لاعتقادهم بشخصیته العلمیه و حسن ظنهم به.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo