< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد هادی نجفی

1401/09/21

بسم الله الرحمن الرحیم

 


موضوع: خیارات/ شروط/ شرط فاسد (6)

 

اقسام شرط فاسد

قسم دوم: فساد شرط موجب اختلال در ارکان عقد نشود.
قسم دوم از شروط شامل مواردی است که فسادشان ارکان عقد را مختل نمی کند. به عنوان نمونه شروطی که مخالف کتاب یا سنت باشند یا شروطی که غیر مقدورند در شمار نوع مذکور می باشند.
اقوال فقهاء
اقوال فقهاء در شرط مذکور بر چهار نظر مختلف است که شرح آن در زیر آمده است.
1) شرط فاسد،مفسد عقد نیست.
نظر مذکور از دیدگاههای شیخ طوسی ( قدّس سرّه) و پیروانش مانند یحیی بن سعید حلی و فاضل آبی ( قدّس سرّهم) می‌باشد[1] و البته قبل از شیخ نیز اسکافی(قدّس سرّه) - چنانچه از علّامه نقل شده - قائل به آن می باشد.[2]
2) شرط فاسد ، مفسد عقد است.
جماعتی از فقهاء مانند قاضی ابن البرّاج و پیروان او مانند علّامه حلّی و فرزندش و شهید اول و شهید ثانی و محقق کرکی و مقدّس اردبیلی و سبزواری و ابن فهد حلّی و میسی ( قدّس سرّهم) قائل به فساد عقد در صورت فساد شرط می باشند.[3]
ناگفته نماند که خطایی از قلم شیخ اعظم ( قدّس سرّه)یا نسّاخ کتاب مکاسب ایشان رخ داده چرا که در مکاسب آمده است؛ شیخ طوسی قائل به فساد عقد و علّامه قائل به عدم فساد آن شده اند.[4] خطا در آن است که نظرات در مسأله بالعکس است.
البته خطای مذکور هر چند که از جانب شیخ اعظم هم باشد از مقام علمی و جایگاه عظیم او نمی کاهد چرا که الإنسان محلّ السهو و النسیان و از طرفی دیگر ایشان در واقع از ربع بینایی بهره داشتند چرا که یکی از دو چشمشان نابینا و چشم دیگرشان کم بینا بوده است و با این حال به خاطر عظمت علمی به شیخ الفقهاء و المجتهدین نامیده شده اند.
3) شرط غیر مقدور مفسد عقد است.( بر خلاف شرط مقدور)
ابن زهره (قدّس سرّه) معتقد است اگر شرطی غیر مقدور باشد موجب فساد عقد است ولی شروطی که مقدور باشند چنین نیستند .[5] ایشان دلیل این نظر را آن می داند که چون شرط غیر مقدور در واقع به عوضین سرایت می کند و موجب عدم تسلیم یا تسلّمشان که از ارکان عقد است ،می گردد لذا عقد را باطل می نماید لکن اگر شرط به دلیلی دیگر - غیر از غیر مقدور بودن - فاسد باشد،به فساد عقد نمی انجامد.
اشکال
باید گفت بیان ایشان قابل پذیرش نیست چون تلازمی در غیر مقدور بودن شرط با عدم تسلیم یا تسلّم عوضین وجود ندارد و ممکن است شرطی غیر مقدور باشد ولی موجب نشود که عوضین رد و بدل شوند. بله اگر شرط غیر مقدور شود و موجب عدم تسلیم یا تسلّم عوضین یا یکی از آندو گردد لامحاله عقد را فاسد و باطل می نماید. به عنوان نمونه خرید اسب به شرط آنکه دوجنسه باشد از آنجایی که غیر مقدور است موجب فساد عقد می باشد.
4) تفصیل در فساد عقد در شرط لغو و عدم فساد آن در غیر شرط لغو
نظر ابن متوّج بحرانی[6] (قدّس سرّه) – بنابر نقل مفتاح الکرامة سیّد عاملی و شرح خیارات کاشف الغطاء- آن است که چنانچه شرط از موارد لغو باشد موجب فساد عقد می گردد ولی شروط دیگر موجب فساد آن نخواهد شد.[7]
توضیح اینکه یکی از شروطِ شرط آن است که باید عقلائی باشد لذا در فرض عدم آن،شرط فاسد می باشد. به عنوان نمونه فروش شیئ موزون به شرط مکیل بودن یا بالعکس و فروش شئی موزون یا مکیل به شرط معدود بودن ، از آنجایی که لغو محسوب می شود موجب فساد عقد می گردد.
اشکال
قول مذکور قابل پذیرش نیست چرا که دلیلی بر آن وجود ندارد لکن این مطلب که شروط غیر لغو مفسد عقد باشند،همان دیدگاه دوم (نظر علّامه و من تبعه) است که معتقدند شرط فاسد مفسد عقد می باشد لذا با مناقشه در آن ، قول مذکور ( چهارم) نیز مردود خواهد بود.
بنابر آنچه گذشت باید گفت هر چند در مقام چهار قول وجود دارد لکن بازگشتشان به همان دو قول اصلی نخست می باشد.


[1] . المبسوط ؛ ج2، ص149 / الجامع للشرایع ؛ ص272 / کشف الرموز فی شرح مختصر النافع؛ ص475.
[2] . مختلف الشیعة ؛ ج5، ص298.
[3] . المهذّب ؛ ج1، ص389 / تذکرة الفقهاء غ ج10، ص247 / قواعد الاحکام ؛ ج2، ص290 / تحریر الاحکام ؛ ج2، ص353 / ارشاد الاذهان ؛ ج1، ص359 / مختلف الشیعة ؛ ج5، ص298 / ایضاح النافع ؛ ج1، ص518 / شرح الارشاد / الدروس الشرعیة ؛ ج3، ص214 / اللمعة الدمشقیة ؛ ص129 / الروضة البهیة ؛ج3، ص505 / المسالک ؛ ج3، ص273 / جامع المقاصد ؛ ج4، ص431 / حاشیة الارشاد ؛ ص335 / مجمع الفائدة و البرهان ؛ ج8، ص148 / کفایة الاحکام ؛ ج1، ص493 / المهذب البارع ؛ ج2، ص406 / مفتاح الکرامة ؛ ج14، ص730.
[4] . كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري، ط - الحديثة)، ج‌6، ص: 90‌.
[5] . غنیة النزوع ؛ ص215.
[6] . جمال الدین بن عبدالله بحرانى مشهور به إبن مُتَوَّج، عالم امامى بحرین در قرن‌های هشتم و نهم قمری. وی در حله نزد فخرالمحققین شاگردی کرد. در برخی منابع لقب او فخرالدین. و شهاب‌الدین. نیز آمده است. معتبرترین منبع اطلاعات درباره ابن متوج، نوشته‌های ماحوزی است. که با گفته‌های ابن ابی جمهور در آثارش. و حر عاملی. تکمیل می‌شود. از جزئیات زندگی ابن متوج اطلاع چندانی در دست نیست. او اهل اُوال، از جزایر بحرین بود و برای تحصیل به عراق رفت. وی در حله در درس فخرالمحققین (متوفی ۷۷۱ق) و دیگران حاضر می‌شد و پس از دریافت اجازه از آنان به بحرین بازگشت. ابن متوج تا پایان عمر در بحرین به قضاوت و امور حسبیه اشتغال داشت و در همان جا درگذشت و در 'جزیره اُکل به خاک سپرده شد. تاریخ وفات او به صورت قطعی معلوم نیست. برخی به استناد دست‌نوشته‌ای به خط فرزندش ناصر، زمان وفات را ۸۲۰ هجری قمری دانسته‌اند. ابن متوج فقیهی بود که فتاوایش در نقاط دورتر نیز تا حدودی شهرت داشته است. و مؤلفان، برخی اقوال فقهی وی را مورد توجه قرار داده‌اند. احمد بن فهد احسایی، فخرالدین سبیعی و احمد بن محذم اوائلی از ابن متوج بهره برده و روایت کرده‌اند. از آثار به جای مانده از او الناسخ و المنسوخ است. ابن متوج خود می‌گوید. آن را از تفسیر خویش برگرفته است. شرح این رساله از عبدالجلیل حسینی قاری با تصحیح و ترجمه محمد جعفر اسلامی در ۱۳۴۴ش در تهران به چاپ رسید. برخی از آثار وی نیز به صورت خطی بازمانده است: غرائب المسائل.کفایة الطالبین. این رساله با عنوان‌های هدایة المستبصرین و ما یجب علی المکلف و ما یعم به البلوی نیز شناخته می‌شده است.منهاج الهدایة فی تفسیر آیات الاحکام الخمسمأة: آقابزرگ تهرانی نسخه‌ای از آن در کتابخانه‌ای شخصی دیده است.وسیلة القاصد فی فتح معضلات القواعد: در شرح قواعد الاحکام علامه حلی، الثارات یا قصص الثار: منظومه‌ای بلند در مراثی و حماسه‌های شیعه با مطلع "‌علیّ حرام ان الذّ بمطعم" حرز منظوم ماحوزی و افندی آثار دیگری هم از او بر شمرده‌اند.
[7] . مفتاح الکرامة ؛ ج14، ص729 / شرح خیارات اللمعة ( کاشف الغطاء) ؛ ص234.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo